Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden

Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden

  • starten wanneer jij wilt
  • 357,00
357,00

voor natuurfotografen die met lange sluitertijden willen fotograferen

Je vindt natuurfotografie erg leuk om te doen. En foto’s die met lange sluitertijden zijn gemaakt, vind je mooi om te bekijken. Meestal zijn daarvoor filters gebruikt. Maar welke filters heb je nodig? In welke situaties gebruik je ze? En welke invloed hebben ze op de technische instellingen en sfeer in je foto’s? In dit natuurfotografie coaching traject leg je een stevige basis. Je ontdekt hoe je filters gebruikt en hoe je de filters inzet om spannende foto’s met lange sluitertijden te maken. Je zult vaker met geslaagde foto’s thuis komen en je tot een betere natuurfotograaf ontwikkelen. Klinkt dit goed? Dan is het praktische traject Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden voor jou.

Fotografeer met filters en breng dynamiek in je foto’s met lange sluitertijden

Voor wie is natuurfotografie coaching | lange sluitertijden geschikt

Voor iedere fotograaf die de technische aspecten van fotografie onder controle heeft. Belichten en scherpstellen heb je goed onder de knie. Je gaat in dit traject aan de slag met het maken van foto’s met lange sluitertijden. Daarvoor zul je – meestal – filters gebruiken. Zet de techniek en filters naar je hand en ontdek hoe je creatieve foto’s met lange sluitertijden maakt. Die uitdaging ga je in dit coaching traject aan. Je ontdekt aan de hand van praktische opdrachten:

✅ Hoe filters werken
✅ Wanneer je welke filters gebruikt
✅ Hoe je de techniek volledig naar je hand zet
✅ In een onderwerp je verschillende mogelijkheden ziet
✅ Hoe je een landschap leest en omzet naar een foto met lange sluitertijden
✅ Hoe je de beweging van lucht en water in je foto’s laat terugkomen
✅ Hoe je meer sfeer in je foto’s brengt
✅ Het weer en aanwezige licht in je voordeel laat werken

Veel meer dan alleen kustfotografie

Bij het fotograferen met lange sluitertijden denk je misschien aan kustfotografie. Nu is de kust zeer geschikt om met lange sluitertijden te fotograferen. Immers, water en lucht zijn in beweging. En die beweging kun je mooi vastleggen in een foto die met een lange sluitertijd is gemaakt. Maar ook zonder dat je aan de kust komt, kun je ontdekken hoe je met lange sluitertijden fotografeert en wat filters voor je fotografie betekenen. Wat je idealiter nodig hebt is beweging van wolken in de lucht. Dat kan op iedere plek. Heb je daarbij ook nog eens toegang tot een riviertje, ven of meer, dan heb je echt al meer dan voldoende om mee te doen.

Ervaring voordat je start

Hierover kunnen we kort zijn. Als je de volgende punten positief kunt beantwoorden, kun je zo starten:

  • Je fotografeert op de A(v)-stand op M-stand
  • Je weet hoe sluitertijd, diafragma en ISO-waarde samenhangen en weet hoe je dat moet instellen op je camera
  • Je hebt een spiegelreflexcamera of systeemcamera
  • Je hebt al filters (polarisatie, grijs-/ND-filter en grijsverloopfilter). Heb je de filters nog niet, dan kun je ze bij ons bestellen

Het coaching traject is voor fotografen die met lange sluitertijden willen fotograferen. Het mooie is dat deze methode onder alle omstandigheden werkt. De oefeningen passen de fotografen die wij hebben begeleid al jaren in de praktijk toe.

wat ontdek je in natuurfotografie coaching | lange sluitertijden

15 uitdagende opdrachten mét constructieve en persoonlijke feedback

Het traject Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden bestaat uit 3 modules. Voor iedere opdracht neem je ongeveer 1 week de tijd. We adviseren om per week in ieder geval 3 uur aan de opdrachten te besteden.

Module I: De filters – ontdek hoe de filters werken

In de 1e module ontdek je precies waarvoor, wanneer en hoe je filters inzet. Want behalve dat filters je helpen bij het fotograferen met lange sluitertijden, lossen ze ook belichtingsproblemen voor je op. Ontdek hoe je reflecties en contrast vermindert door met filters te fotograferen. En natuurlijk zet je flinke stappen in het fotograferen met lange sluitertijden. Je gaat met de filters afzonderlijk en in combinatie aan de slag. Je maakt 5 verschillende opdrachten én een bonusopdracht.

Module II: Verschillende sluitertijden – varieer met sluitertijden

In de 2e module start je met het maken van geslaagde composities. Je weet immers al uit de 1e module hoe de filters werken. Je gaat nu variëren met de sluitertijd en je ontdekt hoe je een geschikt onderwerp vindt en het beeld opbouwt. Vervolgens ga je die composities vastleggen met verschillende lange sluitertijden. De verschillende sluitertijden zullen afwisseling en dynamiek in je foto’s brengen. In deze module krijg je inclusief de bonusopdracht 6 opdrachten.

Module III: Dynamiek in je foto’s – laat dynamiek je foto’s krachtiger maken

In de vorige module ontdekte je het belang van verschillende sluitertijden en de rol die de dynamiek in je foto’s speelt. In deze module maak je de stap naar meer creatieve foto’s door dynamiek de hoofdrol in je foto’s te laten spelen. Je maakt weer 5 opdrachten en sluit af met een uitdagende bonusopdracht.

Na deze 3 modules heb je alle tools in handen om met lange sluitertijden te fotograferen. De opdrachten zijn zo geformuleerd dat ze geschikt zijn voor fotografen die op de A(v)-stand en/of M-stand fotograferen en weten hoe sluitertijd, diafragma en ISO-waarde samenhangen. Of je met een spiegelreflexcamera of systeemcamera werkt, maakt niet uit. We gaan er van uit dat je gedurende dit coaching traject over een polarisatiefilter, grijsfilter en bij voorkeur ook een grijs verloopfilter beschikt. Heb je die filters nog niet, kijk dan verder in het tabblad ‘Praktische info’ en ‘Meer informatie over filters’.

In Natuurfotografie Coaching | Lange sluitertijden krijg je 15 opdrachten die je helpen bij het maken van sterkere natuurfoto’s. Als je de techniek nog niet voldoende beheerst, kies dan eerst voor Natuurfotografie coaching | technische vaardigheden. En als je meer maatwerk en/of een uitgebreider coaching traject wilt, kies dan voor Natuurfotografie coaching | Maatwerk.

Persoonlijke en constructieve feedback

Bij een coaching traject hoort persoonlijke en maatwerk feedback. Nadat je de opdrachten van een module hebt afgerond, stuur je de foto’s naar ons toe. We nemen de tijd voor de beoordeling, reken op ongeveer 1 week. Je krijgt constructieve feedback, tips en adviezen die bij jouw foto’s past. Je krijgt na module I en module II feedback per e-mail. Per keer bestaat de feedback uit 700-1000 woorden. Na module III krijg je de feedback via Skype (onze voorkeur) of telefoon. Dit gesprek, waarin jij natuurlijk ook nog je vragen kunt stellen, duurt 45-60 minuten.

inclusief e-book ‘fotograferen is een kunst’

Bij dit coaching traject ontvang je ons e-book ‘Fotograferen is een Kunst’, met meer dan 150 pagina’s met tips, advies, praktische voorbeelden en inspirerende foto’s. Het e-book ‘Fotograferen is een Kunst’ is het complete leerboek én naslagwerk over licht en belichting, scherpte en scherptediepte, ISO-waarde, compositie en sfeer. Dit e-book gebruik je tijdens ‘Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden’.

Het e-book lees je heel eenvoudig op je tablet, laptop of telefoon

inclusief e-book ‘fotograferen met lange sluitertijden en filters’

Je krijgt ook het gloednieuwe e-book ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’. Dit e-book van ruim 80 bladzijden is compact geschreven. Je krijgt een gedegen uitleg over hoe filters werken en hoe je ze inzet bij het maken van foto’s met lange sluitertijden. Je gebruikt ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’ als leerboek en naslagwerk. Zoals je van ons bent gewend staat het boek vol met tips, adviezen, voorbeelden en inspirerende foto’s.

Samenvatting natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden

  • 3 Modules
  • 15 Inspirerende en uitdagende opdrachten, 3 bonusopdrachten
  • Persoonlijke en constructieve feedback op je foto’s, 2 keer per e-mail en 1 keer via Skype of telefoon
  • Doorlooptijd ongeveer 3 maanden
  • Inclusief het e-book ‘Fotograferen is een Kunst’, ter waarde van 21,95 euro
  • Inclusief het e-book ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’, ter waarde van 22,95 euro
  • Certificaat

Hoe werkt het

Het coaching traject bestaat uit 3 modules heeft een doorlooptijd van ongeveer 3 maanden. Je krijgt iedere maand nieuwe opdrachten en praktische feedback op de foto’s die je voor de voorliggende module instuurde. In overleg is een langere doorlooptijd mogelijk.

direct aan de slag

Nadat je de bestelling hebt geplaatst, kun je de 1e module met oefeningen en het e-book direct downloaden. Aan de hand van voorbeelden, duidelijke uitleg en met verwijzing naar de e-books ga je aan de slag.

Wat heb je nodig voor Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden

  • Camera waarop je het diafragma, ISO-waarde en sluitertijd kunt instellen
  • Minimaal 1 objectief met een bereik van 24-100mm, meerdere objectieven die dit bereik overbruggen kan natuurlijk ook. Voor dit coaching traject zul je waarschijnlijk met wat kortere brandpuntafstanden – tot zo’n 100mm – fotograferen
  • Een stabiel statief
  • Polarisatiefilter
  • Grijsfilter: bij voorkeur 3 stops en/of 6 stops en/of 10 stops filter. In ieder geval beschik je over één grijsfilter
  • Grijs verloopfilter: bij voorkeur een 2 stop hard verloop grijsfilter. Ook zonder grijs verloopfilter kun je deelnemen, maar zul je een enkele opdracht in module I niet kunnen maken

cadeaubon

Je kunt het natuurfotografie coaching traject | lange sluitertijden ook aan iemand anders cadeau doen. Reserveer een plek en geef aan dat je het coaching traject aan iemand anders cadeau wilt doen.

Vragen

Heb je nog vragen over het natuurfotografie coaching traject? Neem dan gerust eerst contact met ons op.

Tariefinformatie

Verbeter je landschapsfoto’s met sterkere composities en meer sfeer. Reserveer je plek in Natuurfotografie coaching | Landschapsfotografie. Het tarief voor 3 modules met 15 opdrachten, 3 bonusopdrachten, de e-books ‘Fotograferen is een Kunst’ en ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’ én 3 keer uitgebreide en persoonlijke feedback, bedraagt 357 euro.

Wanneer kan ik starten

Je kunt starten wanneer je wilt. Nadat je je hebt ingeschreven, kun je direct de 1e module met opdrachten en het e-book downloaden. Je kunt direct aan de slag. De volgende modules ontvang je steeds met de feedback van de vorige module.

Heb ik ervaring nodig om mee te doen

We gaan ervan uit dat je bij de start van dit coaching traject de techniek beheerst. Dat betekent dat je weet hoe sluitertijd, diafragma en ISO-waarde samen hangen. Je kunt de variabelen op je camera aanpassen. Of je op de M-stand of A(v)-stand fotografeert, een spiegelreflexcamera of systeemcamera hebt, is niet belangrijk.

Voor wat het fotograferen met lange sluitertijden betreft, hoef je nog geen ervaring te hebben. Dit traject Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden in natuurfotografie is geschikt voor fotografen die met lange sluitertijden willen gaan fotograferen.

Op welke locatie volg ik het coaching traject fotografie

Je volgt het traject vanuit thuis of iedere andere locatie die jij wilt. Sommige opdrachten kun je thuis maken. De meeste opdrachten maak je als natuurfotograaf buitenshuis. Dat kan bij jou in de buurt zijn, maar ook verder weg. Jij bepaalt waar en wanneer je gaat fotograferen.

Je hoeft niet per se in de buurt van de kust te wonen om met lange sluitertijden te fotograferen. Bewegende wolken zijn het minimale dat je nodig hebt. Heb je toegang tot een riviertje, ven, meer of de zee, dan is dat mooi meegenomen. Natuurlijk is het voor het resultaat aantrekkelijker als je af en toe eens naar de kust kunt gaan.

Is het coaching traject fotografie geschikt voor mij

Het belangrijkste is dat je een passie voor landschapsfotografie hebt en tijd kunt investeren. Zolang je hart bij natuurfotografie ligt, zit je goed bij ons. Je doel is om je foto’s die je met lange sluitertijden maakt te verbeteren.

Hoeveel tijd moet ik investeren

De modules zijn zo opgebouwd dat je in een noodtempo in een halve dag klaar kunt zijn. Maar dat zal geen betere fotograaf van je maken en is zonde van de investering die je in jezelf doet. Als je er enkele keren per maand op uit kunt gaan om te fotograferen ben je al een eind op weg. Een exact aantal uren of keren fotograferen om je echt te ontwikkelen is lastig aan te geven. Ga uit van minimaal 3 uur per week. Bij voorkeur kun je er vaker en/of langer op uit trekken. Je doet meer ervaring op en hebt zelf al vergelijkingsmateriaal.

Zoals met de meeste vormen van leren, hoe meer tijd je erin stopt, hoe meer ervaring je op doet en hoe meer je ervoor terugkrijgt.

Welke apparatuur heb ik nodig

Voor het fotograferen met lange sluitertijden werk je met filters. Je hebt de volgende filters nodig:
– Polarisatiefilter
– Grijsfilter (3 stops, 6 stops en/of 10 stops filter). Je beschikt in ieder geval één grijsfilter
– Grijs verloopfilter (bij voorkeur een 2 stop hard verloop grijsfilter. Andere sterktes en verlopen mogen natuurlijk ook. Zonder grijs verloopfilter kun je 1
opdracht in module I niet in de praktijk maken

Verder: een spiegelreflex- of systeemcamera waarop je sluitertijd, diafragma, ISO-waarde en belichtingscompensatie kunt instellen. En objectieven die een bereik van ongeveer 24 tot 100mm afdekken. Een stabiel statief is erg handig. Een telefoon heb je ook nodig en eventueel een Skypeverbinding voor de feedback na de 3e module.

Moet ik meer apparatuur kopen als het programma start

Dat ligt er aan. Je hebt net gelezen dat je filters nodig hebt. Veel fotografen hebben een polarisatiefilter en (variabel) grijsfilter dat je direct op je objectief schroeft. Dan kun je de meeste opdrachten maken en heb je geen andere filters nodig. Wil je het volle potentieel benutten, kijk dan nog even op het tabblad ‘Informatie over filters’ naar de geadviseerde filters. Voor het fotograferen met lange sluitertijden heb je nu eenmaal meestal filters nodig.

Maakt het uit waar ik woon

Nee, zolang je op deze planeet woont, zit je goed. We kunnen je begeleiden in het Nederlands en Engels.

Hoe lang duurt het fotografie coaching traject

We gaan uit van een traject van 3 modules. Iedere module bestaat uit 5 opdrachten en 1 bonusopdracht. Met een doorlooptijd van ongeveer 1 week per opdracht kom je dus op ongeveer 4-5 maanden uit. Je mag er natuurlijk langer of korter over doen als dat je beter uit komt.

Krijg ik een certificaat

Ja. Nadat de 3e module is afgerond ontvang je een certificaat. En natuurlijk krijg je veel ervaring, tips, adviezen én mooie foto’s.

Welke filters heb ik nodig

Je haalt het maximale uit het coaching traject als je over de volgende filters beschikt:

– Polarisatiefilter
– Grijsfilter met een sterkte van 3 en/of 6 en/of 10 stops
– Grijs verloopfilter, bij voorkeur met een 2 stops hard verloop

Is het erg als ik niet over een bepaald filter beschik

Nee zeker niet. Veel fotografen beschikken niet over een grijs verloopfilter. Weet dat het dan lastiger is om grote contrasten in het landschap te overbruggen. Je kunt dan 1 van de 18 opdrachten niet in de praktijk maken.

Kan ik bij jullie filters bestellen

Ja dat kan. Wij kunnen je filters van NiSi leveren. Een A-merk met een zeer goede kwaliteit filters. Ze zijn kleurecht, krasvast en details blijven in je foto’s behouden. Bekijk hier onze keuzehulp. Een overzicht van alle filters staat in de webshop. Als je vragen hebt, neem dan gerust contact op.

Schrijf je nu in voor Natuurfotografie coaching | Lange sluitertijden

357,00

Reacties van deelnemers

Door ervaring van andere en zelf zoeken via internet kwam ik bij Betere Landschapsfoto uit. Het was een erg gezellige en leerzame dag. In oktober heb ik de volgende workshop gepland staan bij Frank en Yvonne. Erg leuke mensen die hun vak verstaan. Ik kijk er weer erg naar uit.

Mirrian Kramer

Even vertellen dat ...

... ik hen echt wel een pluim wil geven.
Waarom ik voor hen koos? Waarschijnlijk deels intuïtief en deels om hun veelzijdig aanbod. Persoonlijk is hun aanbod voor mij erg aanvullend en grensverleggend.
Tijdens de workshop valt vooral de ontspannen sfeer en zeker hun deskundige behulpzaamheid op. Geen vraag is teveel:, integendeel: voor hen geldt "hoe meer vragen, hoe meer vreugd". Ze zijn bovendien open minded en bieden een steeds luisterend oor. Hun inleiding op de workshop is meer dan ok en verhelderend. Tips bij de vleet tijdens de workshop en ze creëren als het ware in korte tijd een band met hun deelnemers. Wat o.a. opvalt is hun aanvullende samenwerking: wat Frank niet vertelt, vult Yvonne wel aan en vice versa. Ze bieden inzicht en deskundigheid op ieders niveau en dat alles op een humorvolle en luchtige manier. Wat ze bieden en de manier waarop ze het bieden nodigen mij alleszins uit om nog meer workshops te volgen. Warm aanbevolen, zelfs bij heet weer. Bedankt en tot de volgende.

Lex Saelen

Bij toeval kwam ik op de website van beterelandschapsfoto.nl terecht. Na wat rondneuzen zag ik o.a. de workshop 'Kustfotografie met lange sluitertijden' en aangezien ik toch al bezig was om met lange sluitertijden te experimenteren, leek het me mooi en leerzaam om deze workshop te volgen. Nou, dat was inderdaad een leuke en leerzame dag. Niet alleen heb ik veel geleerd over fotograferen met lange sluitertijden, maar ook 2 leuke mensen leren kennen die gepassioneerd en graag over hun vak praten. Deze workshop kan ik sowieso warm aanbevelen, maar ik denk dat elke andere workshop die ze hebben aanbevelenswaardig is. De volgende workshop heb ik in ieder geval wel al geboekt.

Paul Verzantvoort

Workshop landschapsfotografie gevolgd in oisterwijk, ben zelf beginnend had geen idee wat er ging gebeuren.
Frank en Yvonne hebben mij met zeer goede uitleg op weg geholpen met instellingen scherpstellen diafragma histogrammen composities ,heeft mij geïnspireerd om van fotografie mijn hobby te maken

Kees Kristelijn

Fantastische Soft Focus Macro cursus

Een hele gezellige maar vooral leerzame cursus gehad in het arboretum Kalmthout. Geleerd hoe ik bloemen op een prachtige softe manier kan vastleggen en welke techniek en instellingen ik daarvoor moet gebruiken. Veel aanwijzingen en tips gehad van beide fotografen en dat was thuis te zien aan de vele mooie foto's die ik gedurende de dag gemaakt heb.
Tevens heel blij met het review op de drie foto's die ik op mocht sturen. Tips ga ik zeker gebruiken.

Jolanda