Lange sluitertijdenfotografie fotografie kan best lastig zijn. Veel fotografen vinden het mooi, maar hebben wel eens moeite om het gewenste resultaat te bereiken. In dit artikel ontdek je hoe je te werk kunt gaan.

Lange sluitertijdenfotografie

Lange sluitertijdenfotografie is populair. Het is niet iets dat iedere fotograaf mooi vindt. In feite is het fotograferen met lange sluitertijden het toepassen van een creatieve techniek.

We komen best veel fotografen tegen die denken dat lange sluitertijdenfotografie alleen op de M-stand mogelijk is. En dat je alleen een grijsfilter nodig hebt. Voor allebei is wat te zeggen, maar het klopt niet.

Fotograferen op manueel of diafragmavoorkeuze

Op je camera stel je het diafragma, ISO-waarde en sluitertijd in. Samen vormen deze drie elementen de belichtingsdriehoek. Dus kies je dezelfde waardes in beide standen, dan komt de foto er exact hetzelfde uit te zien.

Het enige verschil is dat als je op manueel fotografeert de sluitertijd zelf moet instellen. Fotografeer je op diafragmavoorkeuze, dan kun je de sluitertijd aflezen. En dan ben je er nog niet. Want wie zegt dat de sluitertijd die je afleest de gewenste sluitertijd is? Daarom zul je alsnog een aanpassing moeten doen, net als op de M-stand. Alleen krijg je op diafragmavoorkeuze een ‘voorstel’ van je camera.

Vind je dit lastig? Kijk dan eens naar ons e-book ‘Fotograferen is een Kunst’ of de workshop ‘Kustfotografie technische vaardigheden’.

Lange sluitertijdenfotografie met filters

Rondom de zonsopkomst en zonsondergang kun je – afhankelijk van de sluitertijd die je wilt bereiken – zonder grijsfilter fotograferen. Is er meer licht, dan zul je wel een grijsfilter nodig hebben.

Los van de lange sluitertijd, heb je voor kustfotografie vaak een grijs verloopfilter en polarisatiefilter nodig. Immers, contrasten kunnen groot zijn en wellicht wil je reflecties verminderen.

Het fotograferen met filters is een extra uitdaging. In het begin is die uitdaging wat meer technisch. Dat komt doordat de filters hun invloed op de belichtingsdriehoek hebben. Heb je dat onder de knie, dan kun je naar hartenlust de meer creatieve kant op. Je gebruikt de filters en instellingen op je camera om met de gewenste sluitertijd te fotograferen. In het boek en e-book ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’ ontdek je precies hoe het werkt.

Meer weten over lange sluitertijdenfotografie

Als je nog meer wilt weten over lange sluitertijdenfotografie kun je ook bij ons terecht. We geven verschillende workshops waarin je aan de kust met filters fotografeert. We kiezen bewust voor de kust, omdat zowel water als wolken in beweging zijn. Die beweging helpt je om lange sluitertijdenfotografie snel onder de knie te krijgen.

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Je krijgt begeleiding van 2 ervaren, fulltime fotografen. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. Yvonne en Frank hebben zeer ruime ervaring in lange sluitertijdenfotografie. Ook zijn ze ambassadeur en dealer van NiSi filters.

Ontdek hoe lange sluitertijdenfotografie werkt.

Mooie kustfoto. Het zeewater heeft een lange sluitertijd effect meegekregen

Als je al weet hoe filters werken, kies dan voor de masterclass. Je ontdekt hoe je het landschap voor je en het aanwezige licht creatief inzet.

Een voorbeeld uit de masterclass fotograferen met lange sluitertijden

En als een datum niet in je agenda past, kun je bij ons terecht voor een privé workshop of verkort coaching traject.

OVER BETERE LANDSCHAPSFOTO

Geef een antwoord