Het nieuwe 10mm f3.5 XP objectief van Samyang is een extreem groothoek objectief met beeldhoek van 130 graden en heeft vrijwel geen vertekening. Het objectief is van ongekende kwaliteit en geschikt voor de hedendaagse hoge resolutie full frame camera’s. Een must have voor de landschaps- en architectuurfotograaf. Lees hier de review.
Kort samengevat
Het Samyang 10mm f3.5 XP objectief is op dit moment met een beeldhoek van 130 graden het groothoekobjectief met de wijdste hoek. We testten het objectief met Canonvatting op een Canon 5D MKIV en Canon 6D. Het is een kwalitatief hoogwaardig objectief. Dan hebben we het niet alleen over de kwaliteit van de gebruikte materialen en het glas, maar ook over de resultaten die het objectief levert. Kleur en resolutie zijn top! De vertekening is minimaal.
Dit is een zeer geschikt objectief voor iedere architectuur- en landschapsfotograaf die met een groothoekobjectief wil fotograferen.
Onze tests zijn altijd praktijkgericht want een objectief hoort zich in de praktijk te bewijzen en niet alleen in een testopstelling. Voor een technische review met veel data moet je niet bij ons zijn. De test van het Samyang groothoek objectief bevat onze persoonlijke mening. Sinds 2019 zijn wij ambassadeur voor verschillende merken die Transcontinenta, importeur van Samyang, voert.

In de test: Samyang 10mm f3.5 XP
Dit is een echte praktijktest. We hebben dus niet bij een dealer even met het objectief gespeeld. We zijn echt een aantal dagen op pad geweest en hebben het 10mm f3.5 XP objectief onder verschillende lichtomstandigheden en op verschillende locaties getest.

Onze ervaring met objectieven
We werken zelf met objectieven van Nikon, Canon, Sigma, Lensbaby, NiSi en Tamron in de range van 15mm tot en met 400mm. Nu testen we voor het eerst een professioneel Samyang objectief. We gaan meteen voor de Samyang 10mm f3.5 XP. Het is duidelijk dat Samyang met dit objectief de A-merken naar de kroon wil steken. We beloven je alvast dat de resultaten er mogen zijn.
De Samyang 10mm f3.5 XP in het kort
- Lensvatting voor Nikon F en Canon EF
- Geschikt voor fullframe met zeer hoge resolutiesensoren
- De brandpuntsafstand is 10mm
- Diafragma van f3.5 tot en met f22
- Het gewicht is 733 gram op onze weegschaal
- Het objectief is niet stof- en spatwaterdicht
- Beeldstabilisatie: nee
- De minimale scherpstelafstand is 26cm
- Dit objectief heeft een vaste zonnekap
Voor wie is dit objectief geschikt
Het Samyang 10mm objectief is een groothoekobjectief dat geschikt is voor full frame camera’s. De grote beeldhoek is vooral geschikt voor:
- Architectuurfotografie, waaronder ook interieurfotografie
- Landschapsfotografie
- Avondfotografie
Eerste indruk
De eerste indruk is goed. Het objectief wordt in een stevige kartonnen doos geleverd met een boekje en lensdop. De garantietermijn is maar liefst 5 jaar. Het objectief zit in een zachte maar stevige stoffen zak. De eerste indruk van het objectief zelf is ook goed. Het Samyang groothoekobjectief is van metaal en voelt stevig aan. Het objectief wordt geleverd met een vaste zonnekap en een stevige metalen lensdop. Die is nodig omdat het glas bol is en een stukje naar voren komt.
De rubberen scherpstelring draait soepel en maakt het mogelijk om zeer nauwkeurig scherp te stellen. Dat kan vanaf minimaal 26 centimeter. Samen met de kwalitatief hoogwaardige glaselementen in het objectief merk je dat je kwaliteit in handen hebt. Dit is een compleet pakket waar je veel plezier van zult hebben.
De praktijk met Samyang 10mm f3.5 XP
We hebben het objectief op verschillende momenten, in verschillende weersomstandigheden en met verschillende onderwerpen getest. Zo zijn we op de dag dat het 40 graden werd in Nederland een dag aan de kust geweest. Verder testten we het objectief tijdens een donkere en erg regenachtige avond in Antwerpen. Voor de interieurtest gingen we naar Den Bosch. En later nog eens terug naar de kust. Er stond een stevige windkracht 5.
Bijna geen vertekening in de hoeken
Samyang claimt dat dit 10mm f3.5 XP objectief de grootste beeldhoek heeft dat geen fish eye objectief is. Dit model is ontwikkeld als een ‘nul vervormingslens’ . De lijnen vanuit de hoeken naar het midden van het beeld zijn vrijwel recht en dat is erg indrukwekkend. Deze rechte lijnen worden gerealiseerd als je het objectief precies recht vooruit op het onderwerp richt. Kijk maar eens naar de onderstaande foto. Deze is overigens uit de hand gemaakt. Op het moment dat Camera Raw het lensprofiel beschikbaar heeft zul je hier al helemaal weinig last van hebben.

Vertekening van het perspectief treedt alleen op als je het objectief ten opzichte van je onderwerp draait. Dit is geen fout van de lens maar een optisch beeldeffect. Dat is iets dat je bij alle groothoek objectieven ziet. Het effect treedt overigens bij alle objectieven op, ook bij tele-objectieven. Al zie je het daar vaak minder snel. Als je je hier van bewust bent is het geen probleem. We geven je een voorbeeld. Hieronder zie je 2 foto’s van de vuurtoren in Westkapelle.


In de linker foto is de camera precies naar voor gericht. De rechter foto is vanaf precies hetzelfde standpunt gemaakt waarbij de camera naar rechts is gedraaid. Je ziet de optische vertekening. Beide foto’s zijn niet bewerkt.
handmatig scherpstellen of toch niet?
Het Samyang objectief beschikt zoals veel Samyang objectieven niet over een autofocus functie. In sommige reviews wordt dit als een nadeel gezien. We begrijpen echt niet waarom. Als je tot nu toe alleen maar met autofocus werkt zul je er wel even aan moeten wennen maar het handmatig scherpstellen werkt perfect.
Het objectief beschikt over elektronische contacten die data doorgeven. Als je de focusknop of ontspanknop half indrukt en aan de scherpstelring draait, hoor je vanzelf een piep of zie je in de zoeker het bekende bolletje als je de optimale scherpte bereikt. Dat is het teken dat je op het door jouw geselecteerde scherpstelpunt hebt scherp gesteld. Je stelt dus altijd scherp waar jij wilt. Als je meer over scherpte en scherptediepte wil weten, lees dan ons artikel over dit onderwerp.
En als je camera over focus peaking beschikt is het al helemaal geen probleem meer. Je ziet vanzelf in beeld welke delen scherp worden weergegeven.
Het Samyang 10mm f3.5 XP objectief is op de Canon 5D mk4 getest. Deze camera heeft een 30.4 megapixel sensor. Het objectief presteert echt goed. De details worden scherp weergegeven al is de detaillering aan de randen van het beeld iets minder.

10mm, f3.5, 1/60e seconde, ISO 800.
Vignettering
Bij grotere diafragma’s treedt vignettering op, maar dat is niet storend. In de nabewerking kun je de vignettering verwijderen. En zodra Adobe Camera RAW is aangepast kun je de vignettering al tijdens het importeren direct verwijderen. Ook hier scoort het Samyang objectief wat ons betreft een dikke plus.
Kleur en resolutie
Op het gebied van kleur en resolutie zijn we aangenaam verrast. Wat ons betreft worden de kleuren natuurgetrouw weergegeven. De detaillering in de foto’s is absoluut top.
Op verschillende locaties getest
Het 10mm Samyang objectief is op verschillende dagen onder verschillende omstandigheden getest. We geven je een impressie.
Landschap
Groothoek objectieven worden vaak in de landschapsfotografie gebruikt. Ook dit 10mm Samyang objectief presteert daar goed. Het objectief komt zeer sterk voor de dag als het om diepte en invoerende lijnen gaat. Dat komt door de extreem wijde hoek. Je wordt als het ware de foto ingetrokken. Als je onderwerp wat verder weg staat, wordt het relatief klein in beeld weergegeven. Dat is inherent aan het werken met een groothoek objectief.

10mm, f3.5, 1/160e seconde, ISO 100.
Wil je dat niet, zorg er dan voor dat je onderwerp relatief dicht bij je staat. Het wordt dan groter in beeld weergegeven.
interieur van de Sint Jan in Den Bosch
Zo lang je de lens recht houdt maak je optimaal gebruik van de kwaliteiten van deze Samyang 10mm lens. Kijk maar eens naar de foto die we in de Sint Jan in Den Bosch maakten. De aanpassingen in Lightroom Classic waren minimaal.

Met deze lens kun je interieurs op een indrukwekkende wijze weergeven. Vervolgens liepen we naar de achterzijde en werkten voor het eerst met een objectief dat vanaf ons favoriete standpunt de hele kathedraal omvatte.

10mm, f8, 1/40e seconde, ISO 320.
havenkwartier in antwerpen
In het havenkwartier in Antwerpen hadden we wat het weer betreft geen slechter moment kunnen kiezen. Het regende, waaide er flink en het was donker. Aangezien het objectief niet stof- en spatwater dicht is, namen we de proef op de som. Het objectief heeft de test glansrijk doorstaan.
Zo lang je het frontelement tegen waterdruppels beschermt zit je goed. En dat is met zo’n wijde hoek best lastig. De zonnekap is natuurlijk niet zo groot vanwege de beeldhoek. Het beste scherm je het objectief met je lichaam of een paraplu af.
Het scherpstellen gaat ook hier eenvoudig. Wederom worden we verrast door de kleuren en scherpte in het beeld.


10mm, f5.6, 3 seconden, ISO 100.
westkapelle
Een 2e keer gingen we naar de kust, wederom naar Westkapelle. Daar testten we het objectief voor het op statief en met lange sluitertijden. We wachtten tot vlak voor de zonsondergang want er is nog geen passende filterhouder beschikbaar. Het grote contrast was beter beheersbaar en de golven werkten mee. De grote beeldhoek van 130 graden kwam helemaal tot z’n recht. Omdat het beeld de neiging heeft in de hoeken ‘uit te lopen’ wordt het effect van de golf die naar je toe komt versterkt. Merk op dat de rand van de golf op nog geen halve meter van ons is verwijderd.

10mm, f11, 1 seconde, ISO 250.
Samyang 10mm objectief: is ook geschikt om creatief mee te fotograferen
Zoals je vast wel weet maken wij graag creatieve foto’s. Het ligt misschien minder voor de hand maar die hebben we ook met dit objectief gemaakt. Hieronder zie je een paar voorbeelden. Het objectief kan op allerlei vlakken worden ingezet.



Alle voordelen van de Samyang 10mm f3.5 XP
We zetten de voordelen nog eens op een rijtje:
- Metalen behuizing en kwalitatief goed glas
- De handmatige focus werkt erg prettig en soepel zonder goedkoop aan te voelen
- De vertekening in de hoeken is minimaal, je ziet slechts een kleine vertekening
- Zeer goede aberratiecorrectie voor hoge detaillering en helderheid
- Alle EXIF-data die je nodig hebt zoals diafragma, en heel logisch, het objectief waarmee je hebt gefotografeerd. Ook de andere EXIF-data is beschikbaar
Zijn er dan geen nadelen
Natuurlijk zijn er niet alleen maar voordelen. Nu is er een verschil tussen een ‘nadeel’ waardoor je net iets minder prettig werkt en nadelen die zo ernstig zijn dat je de lens niet zou moeten aanschaffen. In die laatste categorie hebben we niets gevonden. We vertellen je onze bevindingen in de praktijk. We hebben twee punten gevonden.
Op dit objectief kunnen nog geen filters worden geplaatst. Vooral als je buiten in het licht fotografeert kun je een ongelijke belichting krijgen. Daarmee bedoelen we dat de ene kant van de foto lichter is dan de andere. Dit effect treedt met name op als de zon schijnt. We verwachten dat ook voor dit objectief binnen kort een adapter beschikbaar is. Daarmee wordt dan ook dit punt opgelost.
Het tweede punt is dat soms reflecties als een rode streep worden weergegeven. Daar is weinig aan te doen, behalve dat je de compositie aanpast. Vaak is een hele kleine verandering al de oplossing. Dit effect treedt in onze test alleen op als je tegen de zon in fotografeert.
Conclusie Samyang 10mm f3.5 XP groothoek objectief
Als je een groothoek objectief met zoekt is dit Samyang 10mm objectief een hele goede optie. De scherpte is supergoed, kleuren worden natuurgetrouw weergegeven en de lens is eenvoudig in het gebruik. Scherpstellen werkt handmatig, maar de hedendaagse camera’s hebben voldoende hulpmiddelen aan boord en je zult geen missers meer maken.
In de praktijk moet je wellicht even aan de grote beeldhoek wennen. Zeker in landschappen zul je wat dichter naar je onderwerp toe gaan om een aantrekkelijke compositie te maken. Maar dit objectief is uitermate geschikt voor landschaps-, interieur- en architectuurfotografie. Zelfs creatief inzetbaar.
Met een prijs van rond de 1.100 euro op het moment van schrijven is dit objectief zeer competitief geprijsd, zeker ten opzichte van merken zoals Canon en Nikon. Gecombineerd met de beeldhoek en prestaties is dit objectief een zeer goede optie.
alternatief
Voor dit 10mm ultra groothoekobjectief is er een kwalitatief goed alternatief. De brandpuntafstand is weliswaar 15mm op full frame, maar je kunt gewoon met filters fotograferen. We doelen op het NiSi 15mm f4.0 ASPH objectief. dit objectief heeft gewoon 72mm schroefdraad. Dat betekent dat het100mm filtersysteem van NiSi gebruikt kan worden. Voor camera’s met een cropsensor kies je het 9mm objectief van NiSi.
OVER BETERE LANDSCHAPSFOTO

Wij zijn Frank en Yvonne en samen zijn wij Betere Landschapsfoto. Vol passie en enthousiasme begeleiden we beginnende tot gevorderde fotografen bij alles wat je kunt ontdekken over macrofotografie, landschapsfotografie of kustfotografie. We organiseren een breed scala aan workshops, cursussen, coachingstrajecten en inspirerende lezingen.
Alle grote en kleine landschappen hebben een grote aantrekkingskracht op ons. Met de juiste techniek gaan we op zoek mooie plekken om sfeervolle beelden vast te leggen. En dat delen we graag met andere fotografen. Om ze verder te helpen in hun fotografie. Zien dat andere fotografen zich ontwikkelen met onze hulp, daar krijgen wij energie van!
Betere Landschapsfoto is officieel dealer van Leofoto, NiSi, Lensbaby, Kenko en Think Tank.
Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze in de reacties zodat we je kunnen helpen.
Heb je nog vragen over onze workshops? Stel ze via deze pagina. Of download hier ons gratis e-book “Betere foto’s in 9 simpele stappen“.
“Vervorming treedt alleen op als je het objectief ten opzichte van je onderwerp draait. Dat is iets dat je bij alle groothoeklenzen ziet. ”
Nee, dat is een veel gemaakt fout. Wat je hier ziet is vertekening van het perspectief. Dit is niet typisch iets van een groothoeklens, en wordt ook niet veroorzaakt door de brandpuntsafstand, maar je ziet het wel sterker bij een groothoeklens. Het effect wordt veroorzaakt doordat je de camera schuin omhoog hield. Zou je de camera precies horizontaal gehouden hebben (de horizon zou dan exact in het midden van de foto hebben gestaan), dan zou je geen vertekening zien bij het draaien.
De reden waarom je het bij een groothoeklens sneller en sterker ziet dan bij een langer brandpuntsafstand is omdat je de camera bij gebruik van een groothoeklens veel sterker omhoog richt. En dat is weer omdat je dicht bij het onderwerp pleegt te staan bij gebruik van een groothoek. Maar zelfs bij een telelens kan het optreden (bijvoorbeeld als het gebouw op een hoge berg staat, zodat je de camera ook met die telelens sterk omhoog moet richten).
Dit is waarom architectuurfotografen zo graag een tilt/shift gebruiken.
Dankjewel voor je aanvulling Johan. Vervorming is iets anders dan vertekening. We hebben de tekst aangepast. Een tilt/shift objectief is zeker een goede optie maar op een 10mm ultragroothoek objectief zul je die niet vinden. Samyang heeft overigens een heel goed 24mm tilt/shift objectief.