Het effect van witbalans in kustfotografie

Een heel weekend kustfotografie

Geef je fotografie een boost in de 2-daagse workshop Zeeuwse kust

De Zeeuwse kust is prachtig en afwisselend. In november zijn de dagen kort en kun je gemakkelijk zowel de zonsopkomst als zonsondergang fotograferen. Het weer is iets uitdagender dan in de zomer en dat levert vaak mooie en soms spectaculaire foto’s op.

Niets is zo fijn als heerlijk uitwaaien aan het strand én thuis komen met mooie en sfeervolle foto’s. Wil je precies ontdekken hoe je de dynamiek van de Zeeuwse kust kunt vastleggen? Sterke composities met sfeer maken? En met lange sluitertijden fotograferen?

Geef je fotografie een boost in 1 weekend

Geef je natuurfotografie in 1 keer een flinke boost met deze 2-daagse workshop aan de Zeeuwse kust. In 2 dagen verbeter je je technische vaardigheden, maak je sterkere composities en ontdek je hoe je sfeer in je kustfoto’s brengt. En natuurlijk ontdek je ook alles over het fotograferen met lange sluitertijden. Je krijgt begeleiding van 2 professionele kustfotografen.

Je bent intensief met fotografie bezig en ontdekt allerlei technieken waarmee je creatieve en sfeervolle foto’s maakt.

Over het weekend – techniek, compositie en lange sluitertijden

Je ontdekt de veelzijdigheid van kustfotografie én van Zeeland. Tijdens de 2-daagse workshop Zeeuwse kust fotografeer je op 5 verschillende stranden die alle 5 hun eigen karakter hebben. Omdat je op verschillende momenten op een dag fotografeert, zul je met veelzijdige foto’s thuis komen.

In dit weekend ga je lekker fotograferen. Door veel te fotograferen en ter plaatste tips en advies te krijgen, scherp je je skills aan. Belichten en scherpstellen zal eenvoudiger gaan. Je ontdekt hoe je snel bepaalt welke elementen je in een foto opneemt. En zeker zo belangrijk hoe je het landschap en aanwezige licht ‘vertaalt’ in een sfeervol beeld.

De foto’s worden nog specialer als je met lange sluitertijden fotografeert. Ontdek de ‘ins and outs’ van het fotograferen met filters. De filters zijn immers een perfect hulpmiddel waarmee je naar wens dynamiek in je foto’s brengt.

Klein gebied, veel afwisseling

De Zeeuwse kust is zeer afwisselend. Er zijn enorm veel fotogenieke plekken om te fotograferen. De 2-daagse workshop vindt op 5 verschillende stranden plaats. Zo heb je voldoende afwisseling én meer dan genoeg tijd om een locatie ook echt te leren kennen. In de 2-daagse workshop Zeeuwse kust maak je kennis met de diversiteit die de kust te bieden heeft: weidse stranden, palenrijen, steigers, een vuurtoren, windmolens en de Deltawerken.

Op zaterdagavond fotograferen we de zonsondergang en op zondagochtend kunnen de liefhebbers mee voor het fotograferen van de zonsopkomst.

Wat ontdek je in deze fotoreis

In dit weekend geef je je natuurfotografie een flinke boost. Behalve dat je op mooie locaties aan de Zeeuwse kust fotografeert, verbeter je je techniek, krijg je meer en sneller inzicht in krachtige composities en ontdek je hoe je met het aanwezige licht en lange sluitertijden sfeer in je foto’s brengt.

Frank en Yvonne geven je op iedere locatie gedetailleerde informatie over de fotografische mogelijkheden in het landschap. Licht en omstandigheden zullen steeds anders zijn en vragen om specifieke aandacht. De zee en stranden zijn onderhevig aan veranderende weersomstandigheden. Je ontdekt hoe je daar op inspeelt zodat de omgeving en omstandigheden voor je gaan werken en in je foto’s tot tot hun komen.

Je krijgt alle advies dat je nodig hebt om aantrekkelijke foto’s te maken. Je hebt steeds meer dan voldoende tijd om te fotograferen en je kunt je vragen aan de fotografen stellen. En als je wilt, maak je samen met hen dé foto of werk je aan een uitdagende opdracht.

De 2-daagse workshop zeeuwse kust in het kort

  • Vinden van een geschikte compositie zodat je een goed uitgangspunt hebt
  • Verbeter je technische vaardigheden
  • Vastleggen van licht, dynamiek en sfeer
  • Ontdek alle geheimen van het fotograferen met filters
  • Fotograferen met lange sluitertijden voor creatieve resultaten
  • Je krijgt ter plaatse én achteraf feedback op je foto’s
  • Vertalen van wat je ziet naar de foto zodat ook jouw foto’s impact hebben

Kleine groep, Veel persoonlijke aandacht tijdens de workshop

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. Je krijgt begeleiding van 2 ervaren fulltime fotografen. Yvonne en Frank hebben zeer ruime ervaring in de natuurfotografie. Je krijgt 1-op-1 begeleiding op locatie en nog meer tips en adviezen. En als je wilt, gaan we samen op zoek naar dé foto die jij wilt maken. We helpen je bij het vinden van een fotogenieke plek, het opbouwen van een aantrekkelijke compositie, hoe je sfeer in de foto brengt en het correct toepassen van de techniek.

Meld je nu aan en je krijgt:

✅ Gratis koffie of thee bij aankomst
✅ E-book ‘Fotograferen is een Kunst’ ter waarde van 21,95 euro met meer dan 150 pagina’s, tientallen tips en inspirerende voorbeelden
✅ Handige hulpgidsen over kustfotografie ter waarde van 18 euro
✅ Tijdens het weekend 1-op-1 begeleiding door 2 professionele fotografen
✅ Ochtendsessie zonsopkomst voor de vroege vogels
✅ Veel praktische tips en adviezen tijdens het fotograferen
✅ Lenen van een complete filter kit van NiSi
✅ Op beide dagen krijg je een lunchpakket
✅ Bruikbare feedback op 4 foto’s ter waarde van 45 euro
✅ Een supergaaf weekend (onbetaalbaar)

De 2-daagse workshop zeeuwse kust

compleet pakket

Je krijgt veel meer dan alleen de workshop. Enkele weken voor het begin van de workshop kustfotografie krijg je een compleet pakket van ons.

E-book ‘Fotograferen is een Kunst’

Je krijgt ons e-book ‘Fotograferen is een Kunst’. Dit e-book gaat over natuurfotografie en hebben we vanuit de praktijk geschreven. Het e-book geeft je veel inzichten. Op ruim 150 pagina’s ontdek je veel informatie, adviezen, voorbeelden en inspirerende over compositie, sfeer en techniek. Dit is een mooi naslagwerk en leerboek in 1 om je verder in kustfotografie te verdiepen. En de foto’s zullen je inspireren.

e-book natuurfotografie

Handige hulpgidsen

Je krijgt een extra hulpgids die specifiek ingaat op sterke composities voor kustfotografie en een gids over het fotograferen met lange sluitertijden. Hiermee kun je je al voorbereiden op de workshop van Betere Landschapsfoto.

De workshops

Interactieve en inspirerende presentatie

De 2-daagse workshop Zeeuwse kust begint met een interactieve presentatie. Aan de hand van een aantal foto’s die we op de locatie hebben gemaakt, nemen wij je mee in de wereld van kustfotografie. Tips over belichting, scherp stellen, compositie en sfeer passeren de revue. Je zult zelf snel willen starten met fotograferen en dat gaan we dan ook doen. Je gaat ontdekken hoe je betere en mooiere foto’s maakt. Weidse stranden, mooie reflecties, palenrijen, steigers, een vuurtoren, bruggen en wolkenluchten zijn je onderwerpen.

Zaterdag

De workshop start op zaterdag om 10:30 uur en duurt tot 17:30 uur. Dat is tot na zonsondergang. De 1e dag vindt plaats bij de Zeelandbrug en in Westkapelle aan de Zeeuwse kust. De dag staat vooral in het teken van de techniek en het fotograferen met filters. Je zult zien dat je iedere foto goed kunt belichten en dat je de scherpte kunt leggen waar jij die wilt. Je legt een stevig fundament onder je fotografie.

Het fotograferen met filters biedt je veel creatieve mogelijkheden. We laten je zien hoe je filters gebruikt om belichtingsproblemen op te lossen én hoe je ze gebruikt om met lange sluitertijden te fotograferen. En natuurlijk besteden we ook al aandacht aan het maken van krachtige composities. Al met al een uitdagend programma voor de 1e dag.

Zondag

Als je wilt, kun je op zondagochtend om 07:00 uur meedoen aan de vroege ochtend sessie om de zonsopkomst te fotograferen. Dat doen we op het strand in Zoutelande. We hopen op een mooie zonsopkomst. In ieder geval biedt dit strand weer meer dan voldoende mogelijkheden om aantrekkelijke foto’s te maken. Deze sessieworkshop krijg je van ons cadeau.

Wil je later starten, dan sluit je om 10:30 uur weer aan. We beginnen dan op een strand in Westkapelle. Daarna gaan we naar Neeltje Jans waar we op verschillende locaties fotograferen. Het weekend eindigt om 17:30 uur. Ook op deze dag heb je echt de tijd om je in de locaties te verdiepen en mooie foto’s te maken. De nadruk ligt op het maken van mooie en krachtige composities die je met een lange sluitertijd fotografeert.

1-op-1 begeleiding tijdens de workshop

Tijdens de workshop krijg je 1-op-1 begeleiding van Frank en Yvonne, de fotografen van Betere Landschapsfoto. Je kunt al je vragen stellen over kustfotografie en foto’s worden al ter plekke besproken. Als je wilt, werk je samen met hen aan dé foto of werk je aan een uitdagende opdracht. Je krijgt tips en advies op je foto’s en ontdekt hoe je zelf steeds betere foto’s maakt. Na de workshop heb je alle handvatten om zelf aantrekkelijke kustfoto’s te maken. Je kunt ze zo op andere locaties en onder andere omstandigheden toepassen.

bonus ter waarde van 45 euro – uitgebreide feedback achteraf

Na de 2-dagse workshop kustfotografie beoordelen we 4 foto’s die je tijdens de workshop hebt gemaakt. Je ontvangt bruikbare en opbouwende feedback van ons op het gebied van compositie, sfeer, techniek en filtergebruik. De review is uitgebreid, we nemen er echt de tijd voor. Onze deelnemers ervaren de feedback als een waardevolle toevoeging aan de workshop.

filters te leen om te testen

Er zijn 6 sets met filters van NiSi beschikbaar om te testen en te gebruiken tijdens het weekend. Gebruik is gratis. Gezien het thema van dit weekend neem je bij voorkeur je eigen filters mee. Als je die nog moet kopen, kunnen wij je vooraf adviseren. Vergeet in ieder geval niet je statief mee te nemen.

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en dealer van NiSi
Locatie van de workshop

Tijdens dit weekend bezoek je verschillende locaties. Daarbij beperken we het rijden tussen de locaties tot een minimum. Je fotografeert de Zeelandbrug en op de stranden bij Westkapelle, Zoutelande en Neeltje Jans.

Corona/Covid-19 maatregelen en de weekend workshop Zeeland

Natuurlijk volgen we de maatregelen die op de locatie van de workshop gelden op. We houden afstand en indien nodig werken we met een mondkapje of volledig gezichtsmasker.

Als het weekend niet kan doorgaan, verplaatsen we het naar een ander tijdstip. Ook mag je 1 of 2 andere workshops uitzoeken of krijg je een tegoedbon voor de kalenderjaren 2021 en 2022. Meer informatie lees je op deze pagina.

Inclusief

– 2 dagen workshop van 10:30 uur tot 17:30 uur, inclusief de zonsondergang
– 1 Ochtendsessie zonsopkomst op zondagochtend van 07:00 uur tot 09:00 uur
– Lenen van NiSi filters
– 2 Keer een lunch of uitgebreid lunchpakket
– E-book ‘Fotograferen is een Kunst
– Hulpgidsen ‘Kustfotografie’ en ‘Fotograferen met filters’
– 1-Op-1 begeleiding tijdens de workshops
– Uitgebreide beoordeling na de workshop van 4 foto’s

Exclusief

– Vervoer naar Zeeland en ter plaatse tussen de locaties. Je hebt een eigen auto nodig.
– De 2-daagse workshop is exclusief overnachting, ontbijt en diner. Omdat het geen pakketreis betreft, is dekking door het garantiefonds niet van toepassing.

Waar kan ik overnachten

Als je niet in de buurt woont, kan het handig zijn dat je in de buurt van de kust overnacht. Nadat je hebt geboekt ontvang je hier meer informatie over. We adviseren je dan enkele locaties zodat je het rijden tot een minimum kunt beperken. De 2-daagse workshop Zeeuwse kust wordt standaard zonder overnachting aangeboden.

Ervaringsniveau

Van beginnende tot gevorderde fotograaf, je bent van harte welkom! Door de kleine groep van maximaal 10 deelnemers en 2 professionele fotografen is er meer dan genoeg ruimte om jou op jouw niveau te begeleiden.

Minimale ervaring om deel te nemen: Je bent in het bezit van een (digitale) spiegelreflex- of systeemcamera. Je hebt enige ervaring met fotografie opgedaan, je hoeft nog niet veel praktijkervaring te hebben. Begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO-waarde zijn je bekend en je kunt deze variabelen op je camera instellen.

Het werken met lange sluitertijden voegt een nieuwe dimensie aan de kust toe. Als je bijvoorbeeld een polarisatiefilter of grijsfilters hebt, neem die dan mee. Heb je al ervaring in het fotograferen met lange sluitertijden, dan is dit weekend uitermate geschikt om je creativiteit te ontwikkelen.

Er zijn 6 sets met filters van NiSi beschikbaar om te lenen. Gezien de aard van de workshop neem je bij voorkeur je eigen filters mee. Als je die nog moet kopen, kunnen wij je vooraf adviseren. Vergeet in ieder geval niet je statief mee te nemen.

Alle locaties zijn eenvoudig per auto te bereiken. Je reist met de eigen auto. Op enkele plaatsen loop je tijdens de workshop in Zeeland maar een klein stukje. Op andere locaties loop je ongeveer een kilometer over het strand. Stevige, waterdichte schoenen of laarzen zijn aanbevolen. 

Wat neem ik zelf mee

– Camera
– Voldoende geheugenkaartjes
– Accu’s
– Objectieven
– Filters (ND/grijs filter, grijs verloopfilter, polarisatiefilter). Als je ze niet hebt kun je ze gratis lenen tijdens het weekend.
– Een stevig statief
– Warme kleding
– Waterdichte schoenen of laarzen
– Tas of hoes voor om de camera

Nice to have:
– Afstandsbediening

Ik wil filters en een statief kopen

Filters
Goed, kies voor kwaliteit. Je hebt geïnvesteerd in je camera en objectieven en die verdienen goede filters. Anders verlies je te veel kwaliteit. Je zult onder andere scherpte verliezen en last hebben van nare kleurzweem. Wij werken met NiSi. Als ambassadeur en dealer kunnen wij dit merk van harte aanbevelen. Meer informatie over wat je nodig hebt lees je in dit artikel.

Statief
Een stabiel statief is erg handig voor als je met lange sluitertijden fotografeert. Wij fotograferen met de statieven van Leofoto. Voor meer informatie kun je dit artikel eens doornemen.

Als je al weet wat je wil bestellen, kun je rechtstreeks naar de webshop. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Schrijf je nu in voor de 2-daagse weekend workshop Zeeuwse kust

Workshop data

Datum Locatie Tijd Prijs Info
Zaterdag 20 én zondag 21 november 2021 Westkapelle Van 10:30 uur tot 17:30 uur 339,00 299,00