fotografeer met lange sluitertijden

hoe maak je foto's met lange sluitertijden

Natuurfotografen fotograferen graag met lange sluitertijden. Ze vinden het spannend om beelden vast te leggen die je met het blote oog niet ziet. Een foto met een lange sluitertijd roept een bepaalde sfeer op. Je laat veel dynamiek in je foto zien. Maar zo maar met filters fotograferen is niet genoeg.

Het zal niet meer dan een gewone foto die met een lange sluitertijd is gemaakt opleveren. En dat is jammer. Weet je nog niet precies hoe de filters werken, welke filters er allemaal zijn en nog belangrijker, wanneer je een bepaald filter kunt gebruiken? Dan is de workshop Kustfotografie Fotograferen met lange sluitertijden voor jou. Fotograferen met filters staat ons toe om etherische en sfeervolle beelden te maken.

Fotograferen met filters is kunst

Wij fotograferen al meer dan tien jaar met filters en hebben verschillende soorten systemen en merken geprobeerd. Inmiddels zijn we er wel uit. Hoogwaardige filters leveren de beste kwaliteit. Wij weten precies wanneer je welk filter het beste gebruikt en bijvoorbeeld hoe je scherp stelt en de belichting perfect in balans houdt. Jij kunt de controle krijgen en houden. En dat in alle omstandigheden. Het kan echt en wij weten hoe. Ontdek met ons hoe het werkt. Je krijgt veel tips en trucs.

Ook als je meer ervaring hebt

Het werken met filters vraagt specifieke aandacht. Het heeft grote invloed op je technische instellingen en niet iedere compositie is geschikt om een aantrekkelijke foto met lange sluitertijden te maken. Voor de meer gevorderde fotograaf hebben we specifieke aandachtspunten die je graag aan je ervaring als kustfotograaf toevoegt. Mis ze niet.

De workshop kustfotografie is perfect als je met filters wil leren fotograferen of je skills verder wil verbeteren. Als bonus leggen we je uit hoe je de beste locaties voor het fotograferen met lange sluitertijden selecteert.

Ontdek WAT je gaat DOEN IN DEZE WORKSHOP KUSTFOTOGRAFIE fotograferen met lange sluitertijden

  • De belangrijkste eigenschappen van de filters ontdekken
  • Bepalen wanneer je een filter nodig hebt
  • Werken met lange sluitertijden
  • Ontdekken hoe jij de dynamiek in de foto bepaalt en niet het filter.

Kleine groep, veel persoonlijke aandacht tijdens de workshop

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Er zijn dus maximaal vijf deelnemers per fotograaf. Je krijgt begeleiding van twee ervaren, fulltime fotografen. Yvonne en Frank hebben zeer ruime ervaring in de kustfotografie. Je krijgt 1-op-1 begeleiding op locatie en nog meer praktische tips en adviezen. En als je wilt gaan we samen op zoek naar de foto die jij wil maken. We helpen je bij het vinden van een fotogenieke plek, het opbouwen van een aantrekkelijke compositie en het correct toepassen van de techniek.

Meld je nu aan en je krijgt:

✅ Gratis koffie of thee bij aankomst
✅ E-book ‘Beter Fotograferen’ ter waarde van 12 euro met meer dan 100 pagina’s en tientallen voorbeelden en tips
✅ Een handige hulpgids over landschapsfotografie ter waarde van 6 euro

Meld je nu aan voor deze workshop Kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden

de workshop kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden

De workshop kustfotografie start om 10:30 uur en duurt tot 16:30 uur. De workshop vindt plaats aan de Noordzeekust in Ouddorp en in de omgeving van het Grevelingenmeer. Je bezoekt twee of drie locaties.

compleet pakket

E-book ‘Beter fotograferen’

Bij Betere Landschapsfoto krijg je altijd een compleet pakket. Enkele weken voor het begin van de workshop kustfotografie ontvang je ons E-book ‘Beter fotograferen’. Ruim100 pagina’s met informatie over compositie, sfeer en techniek. Dit is een mooi naslagwerk om je verder in kustfotografie te verdiepen.

In dit uitgebreide E-book is onze jarenlange ervaring als professionele kustfotografen gebundeld. Techniek, compositie en sfeer, het komt er allemaal in terug. Dit E-book is een handig naslagwerk en de foto’s zullen je inspireren.

Handige hulpgids

Je krijgt een extra hulpgids die specifiek ingaat op het werken met filters in de kustfotografie. Hiermee kun je je al voorbereiden op de workshop van Betere Landschapsfoto.

interactieve en inspirerende presentatie

De workshop begint met een interactieve presentatie. Ondertussen geniet je van koffie/thee en iets lekkers. Aan de hand van een aantal foto’s die we op de locatie hebben gemaakt, nemen wij je mee in de wereld van het fotograferen met lange sluitertijden. Techniek, tips, trucs, compositie en sfeer passeren de revue. Je zult zelf snel willen starten met fotograferen en dat gaan we dan ook doen. Je gaat ontdekken hoe je mooiere foto’s met met lange sluitertijden maakt.

ontdek je nieuwe mogelijkheden

Met lange sluitertijden laat je beelden zien die je met het oog niet ziet. In deze workshop kustfotografie leer je niet alleen met lange sluitertijden werken maar ook hoe je kustfoto’s boordevol sfeer maakt. Natuurlijke elementen zoals water en lucht zijn in beweging. Deze beelden gaan vaak in tegen wat we als fotograaf kennen. Je ontdekt hoe je het landschap leest en je gedachten omzet in een foto vol dynamiek. Met de hulp van Frank en Yvonne zul je de nieuwe informatie snel gebruiken in je foto’s. Het doel van de workshop is dat je na afloop de techniek zelfstandig kunt toepassen. Als geheugensteun ontvang je een handige hulpgids die je tijdens het fotograferen kunt gebruiken.

We geven je op iedere locatie gedetailleerde informatie over de fotografische mogelijkheden aan de kust. Licht en omstandigheden zullen steeds anders zijn en vragen om specifieke aandacht. Je krijgt tips, voorbeelden en advies dat je nodig hebt om aantrekkelijke foto’s te maken. Je hebt steeds meer dan voldoende tijd om te fotograferen en je kunt je vragen aan de fotografen stellen.

1-op-1 begeleiding

Tijdens de workshop krijg je 1-op-1 begeleiding van Frank en Yvonne, de fotografen van Betere Landschapsfoto. We helpen je vooral met het werken met filters en indien nodig zetten we technisch gezien de puntjes op de i.

Je kunt al je vragen stellen over kustfotografie. Je krijgt tips en advies op je foto’s en ontdekt hoe je de filters in de praktijk in je voordeel laat werken. Na de workshop heb je alle handvatten om zelf aantrekkelijke kustfoto’s te maken.

bonus ter waarde van 35 euro

Na de workshop kustfotografie beoordelen we drie foto’s die je tijdens de workshop hebt gemaakt. Je ontvangt bruikbare en opbouwende feedback van ons op het gebied van compositie, sfeer en techniek. We zullen je van tips voorzien die je verder helpen bij het ontwikkelen van jouw landschapsfotografie. De review is uitgebreid, we nemen er de tijd voor. Onze deelnemers ervaren de feedback als een waardevolle toevoeging aan de workshop.

filters te leen om te testen

Er zijn vijf sets met filters van NiSi beschikbaar om te testen. Gezien het thema van deze workshop neem je bij voorkeur je eigen filters mee. Als je die nog moet kopen, kunnen wij je vooraf adviseren. Vergeet in ieder geval niet je statief mee te nemen.

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en dealer van NiSi

Locatie van de workshop natuurfotografie

De workshop Kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden vindt plaats aan de Zuid-Hollandse kust in de omgeving van Ouddorp. We starten om 10:00 uur en ronden om ongeveer 16:30 uur af. Ondanks dat de fotolocaties dicht bij de plekken liggen waar we parkeren kun je heerlijk de vrije uitzichten fotograferen.

Corona/Covid-19 maatregelen en lange sluitertijden

Natuurlijk volgen we de maatregelen die op de locatie van de workshop gelden op. We houden afstand en indien nodig werken we met een mondkapje of volledig gezichtsmasker.

Als een workshop niet kan doorgaan, verplaatsen we die naar een ander tijdstip. Ook mag je een andere workshop uitzoeken of krijg je een tegoedbon voor de kalenderjaren 2021 en 2022. Meer informatie lees je op deze pagina.

Heb ik ervaring nodig?

Ervaring met kustfotografie of natuurfotografie in het algemeen is niet nodig. Wel is het erg handig als je basiskennis van de techniek hebt. Begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO-waarde zijn je bekend en bij voorkeur kun je de instellingen naar je wens aanpassen. Je kunt ook deelnemen als je al meer ervaring hebt. Je zult altijd iets nieuws in onze workshop ontdekken. Wij helpen jou met het verbeteren van je skills.

De workshop is geschikt voor iedereen die wil ontdekken hoe je met filters fotografeert. Of je nu meer of minder ervaring in de fotografie hebt, het zorgvuldig opbouwen van je compositie in de kustfotografie vraagt specifieke aandacht. Ook ontdek je hoe je een geschikte plek vindt en een compositie opbouwt zodat je mooie kustfoto’s kunt maken.

We werken met kleine groepen en geven je écht persoonlijke aandacht. We helpen je stap voor stap en begeleiden je op jouw eigen niveau. Deze workshop geeft je, gecombineerd met een stevige technische basis, alle handvatten om aantrekkelijke kustfoto’s te maken.

Wat neem ik zelf mee?

– Camera
– Objectieven
– Statief
– 6 of 10 stop ND filter
– Polarisatiefilter
– 2 Stop ND filter met hard verloop
– Warme kleding
– Waterdichte schoenen of laarzen
– Tas of hoes voor om de camera

Als je geen filters hebt kun je die tijdens de workshop lenen. We hebben 5 complete sets beschikbaar.

Nice to have:
– Afstandsbediening

Ik wil filters kopen

Dat kan, we houden je niet tegen. Doe je zelf wel een plezier en kies voor kwaliteit. Je hebt geïnvesteerd in je camera en objectieven en die verdienen goede filters. Anders verlies je te veel kwaliteit. Je zult onder andere scherpte verliezen en last hebben van nare kleurzweem. Wij werken met NiSi en als ambassadeur en dealer kunnen wij dit merk van harte aanbevelen. Meer informatie over wat je nodig hebt lees je in dit artikel. Als je al weet wat je wil bestellen kun je rechtstreeks naar de webshop. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Toegankelijkheid

De stranden die we bezoeken zijn eenvoudig per auto te bereiken. Je kunt als het ware naast de auto fotograferen als je dat wil. De exacte locaties en info volgen na aanmelding.

Ik kwam Betere Landschapsfoto twee jaar geleden tegen op Facebook en op zoek naar een workshop voor fotografie die anders dan anders is, werd ik enthousiast door hun aanbod. Op dat moment had ik al wat cursussen en workshops gevolgd waardoor de camera vertrouwd was en ik in de M, A en S stand kon fotograferen. Bij deze workshops is het wel handig als je weet hoe je je camera moet instellen, je haalt er dan veel meer uit.

Na de aanschaf van een macrolens heb ik me bij Frank en Yvonne ingeschreven voor de workshop Creatieve macrofotografie, omdat ik de mogelijkheden van deze lens niet goed zag. Ik was bang niet te zien wat anderen zien waardoor zij ‘betere’ foto’s konden maken dan ik dat kan. Tijdens de workshop werd duidelijk uitgelegd waar je naar zou kunnen kijken en diverse technieken werden belicht. Er is tijd genoeg om op de locatie rustig dingen uit te proberen en vragen te stellen aan Frank en/of Yvonne. Wil je een bepaald effect bereiken dan helpt één van hen je net zo lang tot je het ‘ziet’ en de foto hebt gemaakt die je wil maken. Na deze eerste workshop heb ik nog andere verschillende workshops gevolgd. Van kust naar heuvels naar bloemen naar sneeuw. Ik leer er altijd weer iets. Vraag ook tijdens de workshop om een opdracht (en krijg de raarste dingen te fotograferen, ‘regen’ tijdens een bloedhete dag bijvoorbeeld) en gebruik de geleerde technieken bij mijn andere foto’s. Ondertussen schrijf ik me in voor deze workshops omdat ik ze zo leuk vind en om weer geïnspireerd te worden voor mijn eigen foto’s.
Linda de Leur

Twee keer een workshop gevolgd en twee maal het Event bijgewoond. Frank en Yvonne zijn geweldige fotografen die kennis en creativiteit weten over te brengen. Zij doen dit op een weldoordachte manier. Telkens krijg je vooraf een handig hulpmiddel met tips en informatie om te bestuderen. Elke workshop start met een goede inleiding. En daarna ontspannen in de praktijk aan de slag. Goed leren kijken, de juiste instellingen kiezen en oefenen maar. Tips en ideeën geven zij in overvloed maar alles op een hele gezellige prettige aangename wijze.

Ja, van workshops van Betere Landschapsfoto krijg je inspiratie om je fotografie weer verder te verbeteren!
Marja Bax

Goede begeleiding, kleine groep. Leuk en leerrijk, met veel geduld en met liefde gebracht. Armanda Steensels

High Key was niet mijn ding maar door de workshop Kustfotografie New Style High Key ben ik anders gaan kijken, heb veel bijgeleerd over het gebruik van grijsfilters en was verrast van mijn resultaten. Jullie deskundige leiding , met aandacht voor elke deelnemer werkt inspirerend. Ik kijk uit naar een volgende (al de vierde) workshop.
Hedda Rubben

Ik heb in de laatste twee jaren mogen deelnemen aan een paar workshops gegeven door Yvonne en Frank, onder andere Macrofotografie met tussenringen en Kustfotografie Beweging en dynamiek ICM. Elke keer opnieuw heb ik genoten van hun zorgvuldige voorbereiding, duidelijke theoretische uitleg en enthousiaste praktische begeleiding.  Er is elke keer genoeg tijd geweest voor kennismaking, theorie en praktijk voor elke deelnemer. De feedback voor en na de workshops was altijd leerrijk, uitgebreid en duidelijk. Twee hele fijne professionele fotografen waarmee het heel leuk is om op pad te gaan! Niet twijfelen, gewoon doen!
Carine Depret

Na verschillende modules fotografie te hebben gevolgd wilde ik wel wat meer ervaring op doen in de praktijk en ging ik op zoek naar workshops. Uiteindelijk na wat zoek werk vond ik de site van Betere Landschapsfoto en schreef ik me in voor de eerste workshop Landschapsfotografie Soft Focus. Ik was super tevreden en vlug besliste ik om nog meerdere workshops te volgen. Elk jaar volg ik er een paar, zowel aan zee als in het arboretum in Kalmthout. Steeds zeer tevreden.

Ik zou aan iedereen die graag in de natuur fotografeert de workshops van Betere Landschapsfoto aanraden.
Daniëlle Vanstraelen

Zeer goede en persoonlijk gerichte workshop. Doordat de groep deelnemers bewust klein gehouden wordt, nemen Yvonne en Frank écht de tijd om zoveel mogelijk je vragen te beantwoorden.

Ik vond dit persoonlijk een zeer aangename en geslaagde workshop! Ik heb echt veel bijgeleerd en ga nu zeker aan de slag met de feedback die ik nadien op mijn foto’s ontvangen heb. Zeer tevreden!!!
Dominique Zwaenepoel

Een workshop bij Betere Landschapsfoto is op de eerste plaats een ontspannen workshop, met veel aandacht voor de deelnemer. Als je twijfels hebt, dan zijn die niet nodig. Yvonne en Frank zijn een ontspannen koppel, die geduldig uitleggen wat de bedoeling is, en je daar ook goed bij helpen indien dat nodig is. Er heerst altijd een ontspannen sfeer tijdens de workshop, en er wordt ook zeker gelachen. Na een workshop ga je zeker naar huis met de nodige kennis en mooie foto’s om zelf verder er mee aan de slag te gaan. Zelf heb ik al diverse workshops gevolgd en een fotoreis staat ook op mijn verlanglijstje om te gaan volgen.

Voor mij zijn Yvonne en Frank een welkome aanvulling om mijn fotografie naar een hoger niveau te krijgen.
Jan van der Heijden

Ik was op zoek naar meer uitdaging in de fotografie. De basis kende ik intussen wel. Door de foto’s van Frank en Yvonne ben ik in hun workshops geïnteresseerd geraakt. Ik heb er inmiddels 3 kustfotografie en macrofotografie workshops gevolgd. Bij alle drie de workshops heb ik zeker wat bij geleerd en geprobeerd daar ook mee aan de gang te gaan. Frank en Yvonne zijn fijne begeleiders die oog en oor voor je hebben en open staan. Doordat ze met z’n tweeën zijn is er voldoende aandacht voor alle cursisten. Wat ik ook heel prettig vond was dat je na de workshop 3 foto’s kunt insturen voor feedback. Van die feedback leer je eigenlijk best veel.

Ik kan deze workshops iedereen aanbevelen.
Ineke Dommers

Fotograferen met Betere Landschapsfoto is anders dan anders. De workshops zijn talrijk waarbij diverse technieken aan bod komen. De reizen zijn bijzonder en gaan naar plekken waar andere fotoreisorganisaties niet heen gaan. De enige twijfel die ik vooraf had was of er een klik zou zijn met de begeleiders maar die twijfel was onterecht. Fotograferen met Frank en Yvonne is leuk, leerzaam en gezellig. Ze nemen de tijd om dingen uit te leggen en iedereen wordt als gelijkwaardig behandeld. Ik kijk enorm uit naar het fotoweekend.
Hennie Zeij

Goede uitleg en sfeer tijdens de workshop. We konden allerlei lenzen uitproberen en ondertussen kregen we uitleg. Ook de feedback over mijn foto’s was erg leerzaam. Ik ga zeker nog meer workshops doen!
Clarina van Winden

Tot nu toe heb ik drie workshops bij Yvonne en Frank gevolgd uit drie verschillende richtingen: Macrofotografie, Kustfotografie en Landschapsfotografie. De workshops starten altijd met een kopje koffie of thee en een introductie over het thema. Daarbij laten zij al voorbeeldfoto’s zien en leggen de techniek en de doelstelling duidelijk uit. Door de prachtige foto’s die de twee maken kom je al in de sfeer en krijg je gelijk veel motivatie en zin om aan de slag te gaan. Meestal ga je gedurende de workshop naar drie verschillende locaties, waar uitgebreid wordt uitgelegd wat de bedoeling van de oefening is.

Iedereen heeft de mogelijkheid rustig en veel te oefenen. De leiders gaan bij iedereen langs, helpen en geven tips en advies. Dit doen ze op een aangename en decente wijze. De sfeer is bij alle drie workshops ontspannen en gezellig geweest. De grootte van de groepen was altijd goed, niet meer dan 10 personen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt.

Een bonus is de mogelijkheid van tevoren en achteraf van de workshop telkens twee foto’s in te sturen voor een uitgebreid feedback, zowel op technisch gebied als ook de compositie betreffend. Heel prettig zijn ook de E-Pages, een soort klein boekje dat je van te voren krijgt toegestuurd ter voorbereiding. Hierin wordt de basiskennis ten opzichte van de workshop en wat achtergrondinformatie samengevat.

Van elke workshop heb ik ontzettend genoten en ben met veel inspiratie en motivatie naar huis gegaan om nieuwe ideeën en projecten om te zetten. Ik hou van de foto’s en thema’s van Yvonne en Frank omdat ze anders zijn dan de meeste landschaps- en macrofoto’s en ze daardoor uitsteken tussen al die andere fotografen. Iedereen die graag wil leren buitengewone, dromerige en/of abstracte foto’s te maken raad ik de workshops van Yvonne en Frank van harte aan.
Beatrice Hermanns

Workshop data

Datum Locatie Tijd Prijs Info
Vrijdag 5 maart 2021 Ouddorp 10:00 uur tot 16:30 uur 127,00 104,00
Zaterdag 6 maart 2021 Ouddorp 10:00 uur tot 16:30 uur 127,00 109,00
Zaterdag 13 maart 2021 Ouddorp 10:00 uur tot 16:30 uur 127,00 109,00
Zondag 26 september 2021 Ouddorp 10:00 uur tot 16:30 uur 127,00