fotografeer met lange sluitertijden

hoe maak je foto's met lange sluitertijden

Natuurfotografen werken vaak graag met lange sluitertijden. Ze vinden het spannend om beelden vast te leggen die je met het blote oog niet ziet. Een foto met een lange sluitertijd roept een bepaalde sfeer op. Je laat veel dynamiek in je foto zien. Maar zo maar met filters fotograferen is niet genoeg. Het zal niet meer dan een gewone foto die met een lange sluitertijd is gemaakt opleveren. En dat is jammer. Maar je weet nog niet precies hoe de filters werken, welke filters er allemaal zijn en nog belangrijker, wanneer je een bepaald filter kunt gebruiken. Wil je meer weten? Dan is de workshop Kustfotografie Fotograferen met lange sluitertijden voor jou. Fotograferen met filters staat ons toe om etherische en sfeervolle beelden te maken.

Fotograferen met filters is kunst

Wij fotograferen al meer dan tien jaar met filters en hebben verschillende soorten systemen en merken geprobeerd. Inmiddels zijn we er wel uit. Hoogwaardige filters leveren de beste kwaliteit. Wij weten precies wanneer je welk filter het beste gebruikt en bijvoorbeeld hoe je scherp stelt en de belichting perfect in balans houdt. Jij kunt de controle krijgen en houden. En dat in alle omstandigheden. Het kan echt en wij weten hoe. Ontdek met ons hoe het werkt. Je krijgt veel tips en trucs.

Ook als je meer ervaring hebt

Het werken met filters vraagt specifieke aandacht. Het heeft grote invloed op je technische instellingen en niet iedere compositie is geschikt om een aantrekkelijke foto met lange sluitertijden te maken. Voor de meer gevorderde fotograaf hebben we specifieke aandachtspunten die je graag aan je ervaring als kustfotograaf toevoegt. Mis ze niet.

De workshop kustfotografie is perfect als je met filters wil leren fotograferen of je skills verder wil verbeteren. Als bonus leggen we je uit hoe je de beste locaties voor het fotograferen met lange sluitertijden selecteert.

Ontdek WAT je gaat DOEN IN DEZE WORKSHOP KUSTFOTOGRAFIE fotograferen met lange sluitertijden

  • De belangrijkste eigenschappen van de filters ontdekken
  • Bepalen wanneer je een filter nodig hebt
  • Werken met lange sluitertijden
  • Ontdekken hoe jij de dynamiek in de foto bepaalt en niet het filter.

Kleine groep, veel persoonlijke aandacht tijdens de workshop

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Er zijn dus maximaal vijf deelnemers per fotograaf. Je krijgt begeleiding van twee ervaren, fulltime fotografen. Yvonne en Frank hebben zeer ruime ervaring in de kustfotografie. Je krijgt 1-op-1 begeleiding op locatie en nog meer tips en trucs. En als je wilt gaan we samen op zoek naar de foto die jij wil maken. We helpen je bij het vinden van een fotogenieke plek, het opbouwen van een aantrekkelijke compositie en het correct toepassen van de techniek.

Meld je nu aan en je krijgt:

✅ Gratis koffie of thee bij aankomst
✅ E-book ‘Beter Fotograferen’ ter waarde van 12 euro met meer dan 100 pagina’s en tientallen voorbeelden en tips
✅ Een handige hulpgids over landschapsfotografie ter waarde van 6 euro

Meld je nu aan voor deze workshop Kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden

de workshop kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden

De workshop kustfotografie start om 10:30 uur en duurt tot 16:30 uur. De workshop vindt plaats aan de Noordzeekust in Ouddorp en in de omgeving van het Grevelingenmeer. Je bezoekt twee of drie locaties.

compleet pakket

E-book ‘Beter fotograferen’

Bij Betere Landschapsfoto krijg je altijd een compleet pakket. Enkele weken voor het begin van de workshop kustfotografie ontvang je ons E-book ‘Beter fotograferen’. Ruim100 pagina’s met informatie over compositie, sfeer en techniek. Dit is een mooi naslagwerk om je verder in kustfotografie te verdiepen.

In dit uitgebreide E-book is onze jarenlange ervaring als professionele kustfotografen gebundeld. Techniek, compositie en sfeer, het komt er allemaal in terug. Dit E-book is een handig naslagwerk en de foto’s zullen je inspireren.

Handige hulpgids

Je krijgt een extra hulpgids die specifiek ingaat op het werken met filters in de kustfotografie. Hiermee kun je je al voorbereiden op de workshop van Betere Landschapsfoto.

interactieve en inspirerende presentatie

De workshop begint met een interactieve presentatie. Ondertussen geniet je van koffie/thee en iets lekkers. Aan de hand van een aantal foto’s die we op de locatie hebben gemaakt, nemen wij je mee in de wereld van het fotograferen met lange sluitertijden. Techniek, tips, trucs, compositie en sfeer passeren de revue. Je zult zelf snel willen starten met fotograferen en dat gaan we dan ook doen. Je gaat ontdekken hoe je mooiere foto’s met met lange sluitertijden maakt.

ontdek je nieuwe mogelijkheden

Met lange sluitertijden laat je beelden zien die je met het oog niet ziet. In deze workshop kustfotografie leer je niet alleen met lange sluitertijden werken maar ook hoe je kustfoto’s boordevol sfeer maakt. Natuurlijke elementen zoals water en lucht zijn in beweging. Deze beelden gaan vaak in tegen wat we als fotograaf kennen. Je ontdekt hoe je het landschap leest en je gedachten omzet in een foto vol dynamiek. Met de hulp van Frank en Yvonne zul je de nieuwe informatie snel gebruiken in je foto’s. Het doel van de workshop is dat je na afloop de techniek zelfstandig kunt toepassen. Als geheugensteun ontvang je een handige hulpgids die je tijdens het fotograferen kunt gebruiken.

We geven je op iedere locatie gedetailleerde informatie over de fotografische mogelijkheden aan de kust. Licht en omstandigheden zullen steeds anders zijn en vragen om specifieke aandacht. Je krijgt tips, voorbeelden en advies dat je nodig hebt om aantrekkelijke foto’s te maken. Je hebt steeds meer dan voldoende tijd om te fotograferen en je kunt je vragen aan de fotografen stellen.

1-op-1 begeleiding

Tijdens de workshop krijg je 1-op-1 begeleiding van Frank en Yvonne, de fotografen van Betere Landschapsfoto. We helpen je vooral met het werken met filters en indien nodig zetten we technisch gezien de puntjes op de i.

Je kunt al je vragen stellen over kustfotografie. Je krijgt tips en advies op je foto’s en ontdekt hoe je de filters in de praktijk in je voordeel laat werken. Na de workshop heb je alle handvatten om zelf aantrekkelijke kustfoto’s te maken.

bonus ter waarde van 35 euro

Na de workshop kustfotografie beoordelen we drie foto’s die je tijdens de workshop hebt gemaakt. Je ontvangt bruikbare en opbouwende feedback van ons op het gebied van compositie, sfeer en techniek. We zullen je van tips voorzien die je verder helpen bij het ontwikkelen van jouw landschapsfotografie. De review is uitgebreid, we nemen er de tijd voor. Onze deelnemers ervaren de feedback als een waardevolle toevoeging aan de workshop.

filters te leen om te testen

Er zijn vijf sets met filters van NiSi beschikbaar om te testen. Gezien het thema van deze workshop neem je bij voorkeur je eigen filters mee. Als je die nog moet kopen, kunnen wij je vooraf adviseren. Vergeet in ieder geval niet je statief mee te nemen.

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en dealer van NiSi

Locatie van de workshop natuurfotografie

De workshop Kustfotografie fotograferen met lange sluitertijden vindt plaats aan de Zuid-Hollandse kust in de omgeving van Ouddorp. We starten om 10:00 uur en ronden om ongeveer 16:30 uur af. Ondanks dat de fotolocaties dicht bij de plekken liggen waar we parkeren kun je heerlijk de vrije uitzichten fotograferen.

Heb ik ervaring nodig?

Ervaring met kustfotografie of natuurfotografie in het algemeen is niet nodig. Wel is het erg handig als je basiskennis van de techniek hebt. Begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO-waarde zijn je bekend en bij voorkeur kun je de instellingen naar je wens aanpassen. Je kunt ook deelnemen als je al meer ervaring hebt. Je zult altijd iets nieuws in onze workshop ontdekken. Wij helpen jou met het verbeteren van je skills.

De workshop is geschikt voor iedereen die wil ontdekken hoe je met filters fotografeert. Of je nu meer of minder ervaring in de fotografie hebt, het zorgvuldig opbouwen van je compositie in de kustfotografie vraagt specifieke aandacht. Ook ontdek je hoe je een geschikte plek vindt en een compositie opbouwt zodat je mooie kustfoto’s kunt maken.

We werken met kleine groepen en geven je écht persoonlijke aandacht. We helpen je stap voor stap en begeleiden je op jouw eigen niveau. Deze workshop geeft je, gecombineerd met een stevige technische basis, alle handvatten om aantrekkelijke kustfoto’s te maken.

Wat neem ik zelf mee?

– Camera
– Objectieven
– Statief
– 6 of 10 stop ND filter
– Polarisatiefilter
– 2 Stop ND filter met hard verloop
– Warme kleding
– Waterdichte schoenen of laarzen
– Tas of hoes voor om de camera

Als je geen filters hebt kun je die tijdens de workshop lenen. We hebben 5 complete sets beschikbaar.

Nice to have:
– Afstandsbediening

Ik wil filters kopen

Dat kan, we houden je niet tegen. Doe je zelf wel een plezier en kies voor kwaliteit. Je hebt geïnvesteerd in je camera en objectieven en die verdienen goede filters. Anders verlies je te veel kwaliteit. Je zult onder andere scherpte verliezen en last hebben van nare kleurzweem. Wij werken met NiSi en als ambassadeur en dealer kunnen wij dit merk van harte aanbevelen. Meer informatie over wat je nodig hebt lees je in dit artikel. Als je al weet wat je wil bestellen kun je rechtstreeks naar de webshop. Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.

Toegankelijkheid

De stranden die we bezoeken zijn eenvoudig per auto te bereiken. Je kunt als het ware naast de auto fotograferen als je dat wil. De exacte locaties en info volgen na aanmelding.

Workshop data

Datum Tijd Locatie Prijs Info
vr. 04-10-2019 Van 10:00 uur tot 16:30 uur Ouddorp €121,- inschrijven
za. 05-10-2019 Van 10:00 uur tot 16:30 uur Ouddorp €121,- Volgeboekt
zo. 09-02-2020 Van 10:00 uur tot 16:30 uur Ouddorp €121,- inschrijven

Reacties van deelnemers

Ik heb twee modules afgerond en ik ben erg blij met de resultaten en de feedback. De opdrachten zijn uitdagend en origineel. Na deze twee modules zie ik mijn coachingsdoel al meer vorm krijgen.