leg een stevige basis zodat je aantrekkelijke landschapsfoto’s kunt maken

Kustfotografie kun je het hele jaar door beoefenen waar en wanneer je maar wilt. Een goede technische basis helpt jou om steeds mooie en aansprekende foto’s te maken. De workshop Kustfotografie technische vaardigheden zal je uitkomst bieden.

Vind je het lastig om de techniek goed toe te passen? Zijn je foto’s niet altijd scherp waar jij dat wilt? En zijn ze vaak te licht of te donker? Je kunt er zo maar mooie momenten door missen. Of je hebt een geweldige compositie met sfeervol licht waarin scherpte en een juiste belichting ontbreken. En dat is balen. Er komt druk op de fotografie te liggen en de lol gaat er van af. Dat mag niet gebeuren. Toch kun je niet zonder techniek.

Technische vaardigheden: Je foto’s altijd goed belicht en altijd scherp waar jij wilt

Stel je eens voor dat er een manier van fotograferen is die er voor zorgt dat je foto’s wel scherp zijn waar jij wilt en dat de belichting wel goed en helemaal naar jouw zin is. En dat onder alle omstandigheden, ongeacht hoe de kustlijn er uit ziet en hoe het weer is. Want fotograferen aan de kust is anders dan fotograferen in het binnenland. Het kan en wij weten hoe. Ontdek met ons hoe het werkt.

Ook als je meer ervaring hebt

Of je nu meer of minder ervaring in de fotografie hebt, het scherpstellen, scherptediepte en belichten in de kustfotografie vraagt specifieke aandacht. Als je al meer gevorderd bent hebben we specifieke aandachtspunten die je graag aan je ervaring als kustfotograaf toevoegt.

De workshop Kustfotografie technische vaardigheden is perfect voor jou en mag je niet missen. Als bonus leggen we je uit hoe je geschikte locaties voor kustfotografie kunt vinden.

Wat je ontdekt in De workshop kustfotografie technische vaardigheden

  • Belichting naar wens instellen en aanpassen zodat je foto’s altijd goed zijn belicht
  • Werken met scherpte en scherptediepte, jij bepaalt welke delen van de foto scherp zijn
  • Hoe je bewegingsonscherpte voorkomt
  • Hoe je uitgebeten hooglichten voorkomt
  • Hoe je de techniek beheerst en in jouw voordeel laat werken. Gebruik altijd de juiste instellingen
  • Je ontdekt hoe je ‘de foto gaat zien’, zodat je zelf de mooiste composities samenstelt

We laten je zien hoe je deze technieken inzet om aantrekkelijke kustfoto’s te maken. Wij helpen jou daarbij, we bespreken je foto’s in het veld zodat je direct met de tips en adviezen aan de slag kunt. En als je wilt maken we samen ‘de foto’ of krijg je een uitdagende opdracht van ons.

Dit is een onmisbare workshop met een resultaat dat je niet mag missen. Je zult direct beter fotograferen.

Kleine groep, Veel persoonlijke begeleiding tijdens de workshop

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. Je krijgt begeleiding van 2 ervaren, fulltime fotografen. Yvonne en Frank hebben zeer ruime ervaring in de kustfotografie. Je krijgt 1-op-1 begeleiding op locatie en nog meer praktische tips en advies. En als je wilt gaan we samen op zoek naar de foto die jij wil maken. We helpen je bij het vinden van een fotogenieke plek, het opbouwen van een aantrekkelijke compositie en het correct toepassen van de techniek.

Meld je nu aan en je krijgt:

✅ Persoonlijke begeleiding op locatie
✅ Veel praktische tips en adviezen
✅ Gratis koffie of thee bij aankomst
✅ E-book ‘Groei in natuurfotografie’ ter waarde van 14,97 euro met meer dan 80 pagina’s en tientallen voorbeelden en tips
✅ Een handige hulpgids over de technische vaardigheden bij kustfotografie ter waarde van 10 euro
✅ Na de workshop bruikbare feedback op 3 foto’s ter waarde van 35 euro

de workshop kustfotografie technische vaardigheden

De workshop kustfotografie technische vaardigheden start om 10:30 uur en duurt tot ongeveer 16:30 uur. De workshop vindt, afhankelijk van de datum, plaats op het strand bij Westkapelle of Ouddorp.

Compleet pakket

E-book ‘Groei in natuurfotografie’

Bij Betere Landschapsfoto krijg je altijd een compleet pakket. Enkele weken voor het begin van de workshop landschapsfotografie ontvang je ons e-book ‘Groei in natuurfotografie’. Ruim 80 pagina’s met praktische informatie over compositie, sfeer en techniek.

In dit uitgebreide e-book is onze jarenlange ervaring als professionele landschapsfotografen gebundeld. Techniek, compositie en sfeer, het komt er allemaal in terug. Dit e-book is een handig naslagwerk en leerboek in één en de foto’s zullen je inspireren.

Handige gids over kustfotografie bij de workshop kustfotografie technische vaardigheden

Je krijgt een extra digitale gids die specifiek ingaat op de technische vaardigheden voor kustfotografie. We besteden onder andere aandacht aan:

  • Belichting en sluitertijd
  • Het histogram
  • Scherpstellen op de gewenste plek
  • Scherpte(diepte)
  • Voorkomen van bewegingsonscherpte
  • Het vinden van mooie composities in een landschap

Hiermee kun je je al voorbereiden op de workshop van Betere Landschapsfoto.

interactieve en inspirerende presentatie

De workshop begint met een interactieve presentatie. Ondertussen geniet je van koffie/thee en iets lekkers. Aan de hand van een aantal foto’s die we op de locatie hebben gemaakt, nemen wij je mee in de wereld van landschapsfotografie. Techniek, compositie, tips, adviezen en veel praktische voorbeelden passeren de revue. Je zult zelf snel willen starten met fotograferen en dat gaan we dan ook doen. Je gaat ontdekken hoe je betere en mooiere foto’s maakt.

Ontdek je nieuwe mogelijkheden

Je komt voor het verbeteren van je technische vaardigheden. In de workshop ligt daar de nadruk op. Bij ons krijg je concrete tips en adviezen die je zelf in de praktijk kunt toepassen. Keer op keer en onder alle omstandigheden. Met de hulp van Frank en Yvonne zul je de nieuwe informatie snel gebruiken in je foto’s. Het doel van de workshop is dat je na afloop de techniek zelfstandig kunt toepassen.

En natuurlijk kijken we ook naar composities. We geven je op iedere locatie gedetailleerde informatie over de fotografische mogelijkheden aan de kust. Licht en omstandigheden zullen steeds anders zijn en vragen om specifieke aandacht. Je krijgt tips, voorbeelden en advies dat je nodig hebt om aantrekkelijke foto’s te maken. Je hebt steeds meer dan voldoende tijd om te fotograferen en je kunt je vragen aan de fotografen stellen.

1-op-1 begeleiding

Tijdens de workshop krijg je 1-op-1 begeleiding van Frank en Yvonne, de fotografen van Betere Landschapsfoto. Naast de techniek ontdek je ook hoe je een compositie opbouwt.

Je kunt al je vragen stellen over kustfotografie. Je krijgt tips en advies op je foto’s en ontdekt hoe je zelf steeds betere foto’s maakt. Na de workshop heb je alle handvatten om zelf aantrekkelijke foto’s aan de kust te maken.

bonus ter waarde van 35 euro

Na de workshop kustfotografie kun je 3 foto’s insturen die je tijdens de workshop hebt gemaakt. Je ontvangt bruikbare en opbouwende feedback van ons op het gebied van compositie, sfeer en techniek. We zullen je van tips voorzien die je verder helpen bij het ontwikkelen van jouw landschapsfotografie. De review is uitgebreid, we nemen er echt de tijd voor. Onze deelnemers ervaren de feedback als een waardevolle toevoeging aan de workshop.

Locatie van de workshop

De workshop vindt plaats op het strand in Westkapelle. We starten om 10:15 uur en ronden om ongeveer 16:30 uur af. Het strand in Westkapelle kent veel afwisseling. De bekende palenrijen, duinen en steiger springen het meest in het oog. Ze vormen een welkom decor om je de technische vaardigheden van de kustfotografie eigen te maken.

Corona/Covid-19 maatregelen en de workshop

Natuurlijk volgen we de maatregelen die op de locatie van de workshop gelden op. We houden afstand en indien nodig werken we met een mondkapje of volledig gezichtsmasker.

Als een workshop niet kan doorgaan, verplaatsen we die naar een ander tijdstip. Ook mag je een andere workshop uitzoeken of krijg je een tegoedbon voor de kalenderjaren 2021 en 2022. Meer informatie lees je op deze pagina.

Heb ik ervaring nodig?

Je hebt nog niet veel ervaring nodig.

Je bezit een spiegelreflexcamera of systeemcamera. Begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO-waarde zijn je bekend. Indien nodig leren wij je hoe je deze variabelen in de praktijk combineert. Je kunt ook deelnemen als je al meer ervaring hebt. Wij helpen jou met het verbeteren van je skills, je zult er altijd iets van opsteken.

De workshop is geschikt voor iedereen die de techniek om kustfotografie te beoefenen echt onder de knie wil krijgen. Of je nu meer of minder ervaring in de fotografie hebt, het scherpstellen, scherptediepte en belichten in de landschapsfotografie vraagt specifieke aandacht. Ook ontdek je hoe je een geschikte plek vindt en een compositie opbouwt zodat je mooie landschapsfoto’s kunt maken.

We werken met kleine groepen en geven je écht persoonlijke aandacht. We helpen je stap voor stap en begeleiden je op jouw eigen niveau. Deze technische vaardigheden heb je nodig voordat je meer creatieve landschapsfoto’s kunt maken.

Wat neem ik zelf mee?

– Camera
– Voldoende geheugenkaartjes
– Accu’s
– Objectieven
– Statief
– Geschikte kleding, raadpleeg vooraf de weersvoorspelling
– (Waterdichte) schoenen of laarzen
– Tas of hoes voor om de camera voor het geval dat het regent

Nice to have:
– Afstandsbediening
– Afstandsbediening

Toegankelijkheid

Het strand in Westkapelle is eenvoudig per auto te bereiken. Vanaf het parkeerterrein lopen we in minder dan tien minuten naar het strandpaviljoen. Exacte locatie en info volgen na aanmelding.

Ik kwam Betere Landschapsfoto twee jaar geleden tegen op Facebook en op zoek naar een workshop voor fotografie die anders dan anders is, werd ik enthousiast door hun aanbod. Op dat moment had ik al wat cursussen en workshops gevolgd waardoor de camera vertrouwd was en ik in de M, A en S stand kon fotograferen. Bij deze workshops is het wel handig als je weet hoe je je camera moet instellen, je haalt er dan veel meer uit.

Na de aanschaf van een macrolens heb ik me bij Frank en Yvonne ingeschreven voor de workshop Creatieve macrofotografie, omdat ik de mogelijkheden van deze lens niet goed zag. Ik was bang niet te zien wat anderen zien waardoor zij ‘betere’ foto’s konden maken dan ik dat kan. Tijdens de workshop werd duidelijk uitgelegd waar je naar zou kunnen kijken en diverse technieken werden belicht. Er is tijd genoeg om op de locatie rustig dingen uit te proberen en vragen te stellen aan Frank en/of Yvonne. Wil je een bepaald effect bereiken dan helpt één van hen je net zo lang tot je het ‘ziet’ en de foto hebt gemaakt die je wil maken. Na deze eerste workshop heb ik nog andere verschillende workshops gevolgd. Van kust naar heuvels naar bloemen naar sneeuw. Ik leer er altijd weer iets. Vraag ook tijdens de workshop om een opdracht (en krijg de raarste dingen te fotograferen, ‘regen’ tijdens een bloedhete dag bijvoorbeeld) en gebruik de geleerde technieken bij mijn andere foto’s. Ondertussen schrijf ik me in voor deze workshops omdat ik ze zo leuk vind en om weer geïnspireerd te worden voor mijn eigen foto’s.
Linda de Leur

Twee keer een workshop gevolgd en twee maal het Event bijgewoond. Frank en Yvonne zijn geweldige fotografen die kennis en creativiteit weten over te brengen. Zij doen dit op een weldoordachte manier. Telkens krijg je vooraf een handig hulpmiddel met tips en informatie om te bestuderen. Elke workshop start met een goede inleiding. En daarna ontspannen in de praktijk aan de slag. Goed leren kijken, de juiste instellingen kiezen en oefenen maar. Tips en ideeën geven zij in overvloed maar alles op een hele gezellige prettige aangename wijze.

Ja, van workshops van Betere Landschapsfoto krijg je inspiratie om je fotografie weer verder te verbeteren!
Marja Bax

Goede begeleiding, kleine groep. Leuk en leerrijk, met veel geduld en met liefde gebracht. Armanda Steensels

High Key was niet mijn ding maar door de workshop Kustfotografie New Style High Key ben ik anders gaan kijken, heb veel bijgeleerd over het gebruik van grijsfilters en was verrast van mijn resultaten. Jullie deskundige leiding , met aandacht voor elke deelnemer werkt inspirerend. Ik kijk uit naar een volgende (al de vierde) workshop.
Hedda Rubben

Ik heb in de laatste twee jaren mogen deelnemen aan een paar workshops gegeven door Yvonne en Frank, onder andere Macrofotografie met tussenringen en Kustfotografie Beweging en dynamiek ICM. Elke keer opnieuw heb ik genoten van hun zorgvuldige voorbereiding, duidelijke theoretische uitleg en enthousiaste praktische begeleiding.  Er is elke keer genoeg tijd geweest voor kennismaking, theorie en praktijk voor elke deelnemer. De feedback voor en na de workshops was altijd leerrijk, uitgebreid en duidelijk. Twee hele fijne professionele fotografen waarmee het heel leuk is om op pad te gaan! Niet twijfelen, gewoon doen!
Carine Depret

Na verschillende modules fotografie te hebben gevolgd wilde ik wel wat meer ervaring op doen in de praktijk en ging ik op zoek naar workshops. Uiteindelijk na wat zoek werk vond ik de site van Betere Landschapsfoto en schreef ik me in voor de eerste workshop Landschapsfotografie Soft Focus. Ik was super tevreden en vlug besliste ik om nog meerdere workshops te volgen. Elk jaar volg ik er een paar, zowel aan zee als in het arboretum in Kalmthout. Steeds zeer tevreden.

Ik zou aan iedereen die graag in de natuur fotografeert de workshops van Betere Landschapsfoto aanraden.
Daniëlle Vanstraelen

Zeer goede en persoonlijk gerichte workshop. Doordat de groep deelnemers bewust klein gehouden wordt, nemen Yvonne en Frank écht de tijd om zoveel mogelijk je vragen te beantwoorden.

Ik vond dit persoonlijk een zeer aangename en geslaagde workshop! Ik heb echt veel bijgeleerd en ga nu zeker aan de slag met de feedback die ik nadien op mijn foto’s ontvangen heb. Zeer tevreden!!!
Dominique Zwaenepoel

Een workshop bij Betere Landschapsfoto is op de eerste plaats een ontspannen workshop, met veel aandacht voor de deelnemer. Als je twijfels hebt, dan zijn die niet nodig. Yvonne en Frank zijn een ontspannen koppel, die geduldig uitleggen wat de bedoeling is, en je daar ook goed bij helpen indien dat nodig is. Er heerst altijd een ontspannen sfeer tijdens de workshop, en er wordt ook zeker gelachen. Na een workshop ga je zeker naar huis met de nodige kennis en mooie foto’s om zelf verder er mee aan de slag te gaan. Zelf heb ik al diverse workshops gevolgd en een fotoreis staat ook op mijn verlanglijstje om te gaan volgen.

Voor mij zijn Yvonne en Frank een welkome aanvulling om mijn fotografie naar een hoger niveau te krijgen.
Jan van der Heijden

Ik was op zoek naar meer uitdaging in de fotografie. De basis kende ik intussen wel. Door de foto’s van Frank en Yvonne ben ik in hun workshops geïnteresseerd geraakt. Ik heb er inmiddels 3 kustfotografie en macrofotografie workshops gevolgd. Bij alle drie de workshops heb ik zeker wat bij geleerd en geprobeerd daar ook mee aan de gang te gaan. Frank en Yvonne zijn fijne begeleiders die oog en oor voor je hebben en open staan. Doordat ze met z’n tweeën zijn is er voldoende aandacht voor alle cursisten. Wat ik ook heel prettig vond was dat je na de workshop 3 foto’s kunt insturen voor feedback. Van die feedback leer je eigenlijk best veel.

Ik kan deze workshops iedereen aanbevelen.
Ineke Dommers

Fotograferen met Betere Landschapsfoto is anders dan anders. De workshops zijn talrijk waarbij diverse technieken aan bod komen. De reizen zijn bijzonder en gaan naar plekken waar andere fotoreisorganisaties niet heen gaan. De enige twijfel die ik vooraf had was of er een klik zou zijn met de begeleiders maar die twijfel was onterecht. Fotograferen met Frank en Yvonne is leuk, leerzaam en gezellig. Ze nemen de tijd om dingen uit te leggen en iedereen wordt als gelijkwaardig behandeld. Ik kijk enorm uit naar het fotoweekend.
Hennie Zeij

Goede uitleg en sfeer tijdens de workshop. We konden allerlei lenzen uitproberen en ondertussen kregen we uitleg. Ook de feedback over mijn foto’s was erg leerzaam. Ik ga zeker nog meer workshops doen!
Clarina van Winden

Tot nu toe heb ik drie workshops bij Yvonne en Frank gevolgd uit drie verschillende richtingen: Macrofotografie, Kustfotografie en Landschapsfotografie. De workshops starten altijd met een kopje koffie of thee en een introductie over het thema. Daarbij laten zij al voorbeeldfoto’s zien en leggen de techniek en de doelstelling duidelijk uit. Door de prachtige foto’s die de twee maken kom je al in de sfeer en krijg je gelijk veel motivatie en zin om aan de slag te gaan. Meestal ga je gedurende de workshop naar drie verschillende locaties, waar uitgebreid wordt uitgelegd wat de bedoeling van de oefening is.

Iedereen heeft de mogelijkheid rustig en veel te oefenen. De leiders gaan bij iedereen langs, helpen en geven tips en advies. Dit doen ze op een aangename en decente wijze. De sfeer is bij alle drie workshops ontspannen en gezellig geweest. De grootte van de groepen was altijd goed, niet meer dan 10 personen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt.

Een bonus is de mogelijkheid van tevoren en achteraf van de workshop telkens twee foto’s in te sturen voor een uitgebreid feedback, zowel op technisch gebied als ook de compositie betreffend. Heel prettig zijn ook de E-Pages, een soort klein boekje dat je van te voren krijgt toegestuurd ter voorbereiding. Hierin wordt de basiskennis ten opzichte van de workshop en wat achtergrondinformatie samengevat.

Van elke workshop heb ik ontzettend genoten en ben met veel inspiratie en motivatie naar huis gegaan om nieuwe ideeën en projecten om te zetten. Ik hou van de foto’s en thema’s van Yvonne en Frank omdat ze anders zijn dan de meeste landschaps- en macrofoto’s en ze daardoor uitsteken tussen al die andere fotografen. Iedereen die graag wil leren buitengewone, dromerige en/of abstracte foto’s te maken raad ik de workshops van Yvonne en Frank van harte aan.
Beatrice Hermanns

Wil jij aantrekkelijke kustfoto‘s maken? Meld je dan aan voor deze workshop Kustfotografie technische vaardigheden.

Workshop data

Datum Tijd Locatie Prijs Info
Zaterdag 25 september 2021 10:30 uur tot 16:30 uur Westkapelle 121,00
Zaterdag 19 februari 2022 10:30 uur tot 16:30 uur Westkapelle 121,00
Zondag 4 september 2022 10:30 uur tot 16:30 uur Ouddorp 121,00

Reacties van deelnemers

Door ervaring van andere en zelf zoeken via internet kwam ik bij Betere Landschapsfoto uit. Het was een erg gezellige en leerzame dag. In oktober heb ik de volgende workshop gepland staan bij Frank en Yvonne. Erg leuke mensen die hun vak verstaan. Ik kijk er weer erg naar uit.

Mirrian Kramer

Even vertellen dat ...

... ik hen echt wel een pluim wil geven.
Waarom ik voor hen koos? Waarschijnlijk deels intuïtief en deels om hun veelzijdig aanbod. Persoonlijk is hun aanbod voor mij erg aanvullend en grensverleggend.
Tijdens de workshop valt vooral de ontspannen sfeer en zeker hun deskundige behulpzaamheid op. Geen vraag is teveel:, integendeel: voor hen geldt "hoe meer vragen, hoe meer vreugd". Ze zijn bovendien open minded en bieden een steeds luisterend oor. Hun inleiding op de workshop is meer dan ok en verhelderend. Tips bij de vleet tijdens de workshop en ze creëren als het ware in korte tijd een band met hun deelnemers. Wat o.a. opvalt is hun aanvullende samenwerking: wat Frank niet vertelt, vult Yvonne wel aan en vice versa. Ze bieden inzicht en deskundigheid op ieders niveau en dat alles op een humorvolle en luchtige manier. Wat ze bieden en de manier waarop ze het bieden nodigen mij alleszins uit om nog meer workshops te volgen. Warm aanbevolen, zelfs bij heet weer. Bedankt en tot de volgende.

Lex Saelen

Bij toeval kwam ik op de website van beterelandschapsfoto.nl terecht. Na wat rondneuzen zag ik o.a. de workshop 'Kustfotografie met lange sluitertijden' en aangezien ik toch al bezig was om met lange sluitertijden te experimenteren, leek het me mooi en leerzaam om deze workshop te volgen. Nou, dat was inderdaad een leuke en leerzame dag. Niet alleen heb ik veel geleerd over fotograferen met lange sluitertijden, maar ook 2 leuke mensen leren kennen die gepassioneerd en graag over hun vak praten. Deze workshop kan ik sowieso warm aanbevelen, maar ik denk dat elke andere workshop die ze hebben aanbevelenswaardig is. De volgende workshop heb ik in ieder geval wel al geboekt.

Paul Verzantvoort

Workshop landschapsfotografie gevolgd in oisterwijk, ben zelf beginnend had geen idee wat er ging gebeuren.
Frank en Yvonne hebben mij met zeer goede uitleg op weg geholpen met instellingen scherpstellen diafragma histogrammen composities ,heeft mij geïnspireerd om van fotografie mijn hobby te maken

Kees Kristelijn

Fantastische Soft Focus Macro cursus

Een hele gezellige maar vooral leerzame cursus gehad in het arboretum Kalmthout. Geleerd hoe ik bloemen op een prachtige softe manier kan vastleggen en welke techniek en instellingen ik daarvoor moet gebruiken. Veel aanwijzingen en tips gehad van beide fotografen en dat was thuis te zien aan de vele mooie foto's die ik gedurende de dag gemaakt heb.
Tevens heel blij met het review op de drie foto's die ik op mocht sturen. Tips ga ik zeker gebruiken.

Jolanda