Eindhoven city centre The Netherlands Beterelandschapsfoto

Nachtfotografie is populair. Maar veel fotografen hebben moeite om in het donker scherp te stellen en een foto goed te belichten. Frank en Yvonne begeleiden je in een 1-op-1 setting. Door zelf veel te fotograferen en van hun tips gebruik te maken, zorgen ze ervoor dat je met mooie foto’s naar huis gaat.

De workshop avondfotografie Eindhoven start rond 18:30 uur en duurt tot ongeveer 22:00 uur. De workshop vindt plaats in het centrum van Eindhoven.

Ontdek wat je gaat doen in de workshop nachtfotografie Eindhoven

  • (Handmatig) scherpstellen en belichten tijdens avondfotografie en nachtfotografie
  • Voorkomen van bewegingsonscherpte en flare
  • Aanpassen van de witbalans
  • Hoe je een HDR-foto maakt
  • Compositie opbouw: leg de Eindhovense skyline op een indrukwekkende manier vast
  • Lange sluitertijden en lichtstrepen

We laten je zien hoe je deze technieken inzet om aantrekkelijke architectuurfoto’s te maken. Wij helpen jou daarbij, we bespreken je foto’s in het veld zodat je direct met de tips en adviezen aan de slag kunt.

Dit is een onmisbare workshop met een resultaat dat je niet mag missen. Je zult direct beter fotograferen.

Enige praktijkervaring voor deelname is handig

Deelname is goed mogelijk als je al wat ervaring in de fotografie hebt. Als je het diafragma, ISO-waarde en sluitertijd naar wens weet in te stellen zit je goed. Beheers je de belichtingsdriehoek en kun je die op diafragmavoorkeuze of manueel naar wens instellen? Dan zit je nog beter.

Route in de workshop avondfotografie in Eindhoven

Route centrum

De workshop duurt 3,5 uur en in die tijd fotografeer je De ‘Blob, Witte dame, omgeving station en bowling alley, ook wel bekend als the flying pins. Natuurlijk pakken we andere interessante onderwerpen zoals het fotograferen van lichtstrepen mee. Het startpunt is op het 18 Septemberplein.

Kleine groep Veel persoonlijke begeleiding tijdens de workshop

De groep bestaat uit maximaal 10 personen. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. Je krijgt 1-op-1 begeleiding van 2 ervaren, fulltime fotografen. Yvonne en Frank hebben samen al ruim 20 jaar ervaring in het geven van workshops en trainingen in fotografie. Verwacht tijdens de workshop avondfotografie in Eindhoven veel tips en adviezen, die je direct in de praktijk kunt toepassen.

Natuurlijk is er ruimte om vragen te stellen. En als je wilt, gaan we samen op zoek naar de foto die jij graag wilt maken.

Meld je nu aan en je krijgt:

✅ Persoonlijke 1-op-1 begeleiding op locatie van 2 professionele fotografen
✅ Veel praktische tips en adviezen tijdens de workshop
✅ Een handige hulpgids over avondfotografie ter waarde van 10 euro
✅ Een super leuke en leerzame avond (onbetaalbaar)

Locatie van de workshop

De workshop avondfotografie vindt plaats in het centrum van Eindhoven.

Heb ik ervaring nodig?

Je bezit een spiegelreflexcamera of systeemcamera. Begrippen zoals sluitertijd, diafragma en ISO-waarde zijn je bekend én je kunt ze toepassen in de praktijk. Bij voorkeur kun je het histogram interpreteren en indien nodig de belichting aanpassen. Ervaring met avondfotografie of architectuurfotografie is niet nodig.

Wat neem ik zelf mee?

– Camera
– Bij voorkeur een groothoekobjectief
– Voldoende geheugenkaartjes
– Accu’s
– Statief: zonder statief kun je niet deelnemen. Je zult met lange sluitertijden fotograferen
– Geschikte kleding, raadpleeg vooraf de weersvoorspelling
– Tas of hoes voor om de camera voor het geval dat het regent

Nice to have:
– Afstandsbediening

Toegankelijkheid

De locatie in Eindhoven is eenvoudig met de auto en het openbaar vervoer te bereiken. In totaal leg je zo’n anderhalve kilometer af. Houd er rekening mee dat je in de stad op veel plaatsen voor het parkeren betaalt.

Ik kwam Betere Landschapsfoto twee jaar geleden tegen op Facebook en op zoek naar een workshop voor fotografie die anders dan anders is, werd ik enthousiast door hun aanbod. Op dat moment had ik al wat cursussen en workshops gevolgd waardoor de camera vertrouwd was en ik in de M, A en S stand kon fotograferen. Bij deze workshops is het wel handig als je weet hoe je je camera moet instellen, je haalt er dan veel meer uit.

Na de aanschaf van een macrolens heb ik me bij Frank en Yvonne ingeschreven voor de workshop Creatieve macrofotografie, omdat ik de mogelijkheden van deze lens niet goed zag. Ik was bang niet te zien wat anderen zien waardoor zij ‘betere’ foto’s konden maken dan ik dat kan. Tijdens de workshop werd duidelijk uitgelegd waar je naar zou kunnen kijken en diverse technieken werden belicht. Er is tijd genoeg om op de locatie rustig dingen uit te proberen en vragen te stellen aan Frank en/of Yvonne. Wil je een bepaald effect bereiken dan helpt één van hen je net zo lang tot je het ‘ziet’ en de foto hebt gemaakt die je wil maken. Na deze eerste workshop heb ik nog andere verschillende workshops gevolgd. Van kust naar heuvels naar bloemen naar sneeuw. Ik leer er altijd weer iets. Vraag ook tijdens de workshop om een opdracht (en krijg de raarste dingen te fotograferen, ‘regen’ tijdens een bloedhete dag bijvoorbeeld) en gebruik de geleerde technieken bij mijn andere foto’s. Ondertussen schrijf ik me in voor deze workshops omdat ik ze zo leuk vind en om weer geïnspireerd te worden voor mijn eigen foto’s.
Linda de Leur

Twee keer een workshop gevolgd en twee maal het Event bijgewoond. Frank en Yvonne zijn geweldige fotografen die kennis en creativiteit weten over te brengen. Zij doen dit op een weldoordachte manier. Telkens krijg je vooraf een handig hulpmiddel met tips en informatie om te bestuderen. Elke workshop start met een goede inleiding. En daarna ontspannen in de praktijk aan de slag. Goed leren kijken, de juiste instellingen kiezen en oefenen maar. Tips en ideeën geven zij in overvloed maar alles op een hele gezellige prettige aangename wijze.

Ja, van workshops van Betere Landschapsfoto krijg je inspiratie om je fotografie weer verder te verbeteren!
Marja Bax

Goede begeleiding, kleine groep. Leuk en leerrijk, met veel geduld en met liefde gebracht. Armanda Steensels

High Key was niet mijn ding maar door de workshop Kustfotografie New Style High Key ben ik anders gaan kijken, heb veel bijgeleerd over het gebruik van grijsfilters en was verrast van mijn resultaten. Jullie deskundige leiding , met aandacht voor elke deelnemer werkt inspirerend. Ik kijk uit naar een volgende (al de vierde) workshop.
Hedda Rubben

Ik heb in de laatste twee jaren mogen deelnemen aan een paar workshops gegeven door Yvonne en Frank, onder andere Macrofotografie met tussenringen en Kustfotografie Beweging en dynamiek ICM. Elke keer opnieuw heb ik genoten van hun zorgvuldige voorbereiding, duidelijke theoretische uitleg en enthousiaste praktische begeleiding.  Er is elke keer genoeg tijd geweest voor kennismaking, theorie en praktijk voor elke deelnemer. De feedback voor en na de workshops was altijd leerrijk, uitgebreid en duidelijk. Twee hele fijne professionele fotografen waarmee het heel leuk is om op pad te gaan! Niet twijfelen, gewoon doen!
Carine Depret

Na verschillende modules fotografie te hebben gevolgd wilde ik wel wat meer ervaring op doen in de praktijk en ging ik op zoek naar workshops. Uiteindelijk na wat zoek werk vond ik de site van Betere Landschapsfoto en schreef ik me in voor de eerste workshop Landschapsfotografie Soft Focus. Ik was super tevreden en vlug besliste ik om nog meerdere workshops te volgen. Elk jaar volg ik er een paar, zowel aan zee als in het arboretum in Kalmthout. Steeds zeer tevreden.

Ik zou aan iedereen die graag in de natuur fotografeert de workshops van Betere Landschapsfoto aanraden.
Daniëlle Vanstraelen

Zeer goede en persoonlijk gerichte workshop. Doordat de groep deelnemers bewust klein gehouden wordt, nemen Yvonne en Frank écht de tijd om zoveel mogelijk je vragen te beantwoorden.

Ik vond dit persoonlijk een zeer aangename en geslaagde workshop! Ik heb echt veel bijgeleerd en ga nu zeker aan de slag met de feedback die ik nadien op mijn foto’s ontvangen heb. Zeer tevreden!!!
Dominique Zwaenepoel

Een workshop bij Betere Landschapsfoto is op de eerste plaats een ontspannen workshop, met veel aandacht voor de deelnemer. Als je twijfels hebt, dan zijn die niet nodig. Yvonne en Frank zijn een ontspannen koppel, die geduldig uitleggen wat de bedoeling is, en je daar ook goed bij helpen indien dat nodig is. Er heerst altijd een ontspannen sfeer tijdens de workshop, en er wordt ook zeker gelachen. Na een workshop ga je zeker naar huis met de nodige kennis en mooie foto’s om zelf verder er mee aan de slag te gaan. Zelf heb ik al diverse workshops gevolgd en een fotoreis staat ook op mijn verlanglijstje om te gaan volgen.

Voor mij zijn Yvonne en Frank een welkome aanvulling om mijn fotografie naar een hoger niveau te krijgen.
Jan van der Heijden

Ik was op zoek naar meer uitdaging in de fotografie. De basis kende ik intussen wel. Door de foto’s van Frank en Yvonne ben ik in hun workshops geïnteresseerd geraakt. Ik heb er inmiddels 3 kustfotografie en macrofotografie workshops gevolgd. Bij alle drie de workshops heb ik zeker wat bij geleerd en geprobeerd daar ook mee aan de gang te gaan. Frank en Yvonne zijn fijne begeleiders die oog en oor voor je hebben en open staan. Doordat ze met z’n tweeën zijn is er voldoende aandacht voor alle cursisten. Wat ik ook heel prettig vond was dat je na de workshop 3 foto’s kunt insturen voor feedback. Van die feedback leer je eigenlijk best veel.

Ik kan deze workshops iedereen aanbevelen.
Ineke Dommers

Fotograferen met Betere Landschapsfoto is anders dan anders. De workshops zijn talrijk waarbij diverse technieken aan bod komen. De reizen zijn bijzonder en gaan naar plekken waar andere fotoreisorganisaties niet heen gaan. De enige twijfel die ik vooraf had was of er een klik zou zijn met de begeleiders maar die twijfel was onterecht. Fotograferen met Frank en Yvonne is leuk, leerzaam en gezellig. Ze nemen de tijd om dingen uit te leggen en iedereen wordt als gelijkwaardig behandeld. Ik kijk enorm uit naar het fotoweekend.
Hennie Zeij

Goede uitleg en sfeer tijdens de workshop. We konden allerlei lenzen uitproberen en ondertussen kregen we uitleg. Ook de feedback over mijn foto’s was erg leerzaam. Ik ga zeker nog meer workshops doen!
Clarina van Winden

Tot nu toe heb ik drie workshops bij Yvonne en Frank gevolgd uit drie verschillende richtingen: Macrofotografie, Kustfotografie en Landschapsfotografie. De workshops starten altijd met een kopje koffie of thee en een introductie over het thema. Daarbij laten zij al voorbeeldfoto’s zien en leggen de techniek en de doelstelling duidelijk uit. Door de prachtige foto’s die de twee maken kom je al in de sfeer en krijg je gelijk veel motivatie en zin om aan de slag te gaan. Meestal ga je gedurende de workshop naar drie verschillende locaties, waar uitgebreid wordt uitgelegd wat de bedoeling van de oefening is.

Iedereen heeft de mogelijkheid rustig en veel te oefenen. De leiders gaan bij iedereen langs, helpen en geven tips en advies. Dit doen ze op een aangename en decente wijze. De sfeer is bij alle drie workshops ontspannen en gezellig geweest. De grootte van de groepen was altijd goed, niet meer dan 10 personen, zodat iedereen voldoende aandacht krijgt.

Een bonus is de mogelijkheid van tevoren en achteraf van de workshop telkens twee foto’s in te sturen voor een uitgebreid feedback, zowel op technisch gebied als ook de compositie betreffend. Heel prettig zijn ook de E-Pages, een soort klein boekje dat je van te voren krijgt toegestuurd ter voorbereiding. Hierin wordt de basiskennis ten opzichte van de workshop en wat achtergrondinformatie samengevat.

Van elke workshop heb ik ontzettend genoten en ben met veel inspiratie en motivatie naar huis gegaan om nieuwe ideeën en projecten om te zetten. Ik hou van de foto’s en thema’s van Yvonne en Frank omdat ze anders zijn dan de meeste landschaps- en macrofoto’s en ze daardoor uitsteken tussen al die andere fotografen. Iedereen die graag wil leren buitengewone, dromerige en/of abstracte foto’s te maken raad ik de workshops van Yvonne en Frank van harte aan.
Beatrice Hermanns

Wil jij mooie foto’s in de avond maken? Meld je dan aan voor deze workshop Avondfotografie in Eindhoven

Workshop data

Datum Locatie Route Tijd Prijs Info
Donderdag 10 november 2022 Eindhoven Eindhoven centrum 18:30 uur tot 22:00 uur 85,00
Donderdag 16 maart 2023 Eindhoven Eindhoven centrum 18:30 uur tot 22:00 uur 85,00
Donderdag 19 oktober 2023 Eindhoven Eindhoven centrum 18:30 uur tot 22:00 uur 85,00

Reacties van deelnemers

Wat heb ik genoten tijdens de cursus natuurfotografie aan de Zeeuwse kust.
Na al een paar keer gekeken te hebben op de mooie site van “betere landschapsfotografie” uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en gemaild om wat extra info.
Al snel kreeg ik een positief, enthousiast antwoord en mede daardoor heb ik me ingeschreven.
Spannend want landschapsfotografie met filters was nieuw voor mij.
Vanaf minuut 1 voelde het veilig en vertrouwd.
Het samen kijken naar het landschap en de hulp bij het bepalen van de compositie heeft letterlijk en figuurlijk mijn ogen geopend.
De heldere uitleg over de werking van filters was top!
Ik ben met nog meer enthousiasme en energie naar huis gegaan dan ik kwam. Het smaakt naar meer, dat ga ik zeker doen.
Ik kan iedereen die zich wil verdiepen in kust- en landschapsfotografie aanraden om een workshop of cursus te volgen bij Frank en Yvonne.

Jullie willen ook heel graag een tip:
Ik kan alleen maar zeggen blijf het enthousiaste, open en eerlijke team dat jullie zijn!

Claudia Gruben

Door ervaring van andere en zelf zoeken via internet kwam ik bij Betere Landschapsfoto uit. Het was een erg gezellige en leerzame dag. In oktober heb ik de volgende workshop gepland staan bij Frank en Yvonne. Erg leuke mensen die hun vak verstaan. Ik kijk er weer erg naar uit.

Mirrian Kramer

Even vertellen dat ...

... ik hen echt wel een pluim wil geven.
Waarom ik voor hen koos? Waarschijnlijk deels intuïtief en deels om hun veelzijdig aanbod. Persoonlijk is hun aanbod voor mij erg aanvullend en grensverleggend.
Tijdens de workshop valt vooral de ontspannen sfeer en zeker hun deskundige behulpzaamheid op. Geen vraag is teveel:, integendeel: voor hen geldt "hoe meer vragen, hoe meer vreugd". Ze zijn bovendien open minded en bieden een steeds luisterend oor. Hun inleiding op de workshop is meer dan ok en verhelderend. Tips bij de vleet tijdens de workshop en ze creëren als het ware in korte tijd een band met hun deelnemers. Wat o.a. opvalt is hun aanvullende samenwerking: wat Frank niet vertelt, vult Yvonne wel aan en vice versa. Ze bieden inzicht en deskundigheid op ieders niveau en dat alles op een humorvolle en luchtige manier. Wat ze bieden en de manier waarop ze het bieden nodigen mij alleszins uit om nog meer workshops te volgen. Warm aanbevolen, zelfs bij heet weer. Bedankt en tot de volgende.

Lex Saelen

Bij toeval kwam ik op de website van beterelandschapsfoto.nl terecht. Na wat rondneuzen zag ik o.a. de workshop 'Kustfotografie met lange sluitertijden' en aangezien ik toch al bezig was om met lange sluitertijden te experimenteren, leek het me mooi en leerzaam om deze workshop te volgen. Nou, dat was inderdaad een leuke en leerzame dag. Niet alleen heb ik veel geleerd over fotograferen met lange sluitertijden, maar ook 2 leuke mensen leren kennen die gepassioneerd en graag over hun vak praten. Deze workshop kan ik sowieso warm aanbevelen, maar ik denk dat elke andere workshop die ze hebben aanbevelenswaardig is. De volgende workshop heb ik in ieder geval wel al geboekt.

Paul Verzantvoort

Workshop landschapsfotografie gevolgd in oisterwijk, ben zelf beginnend had geen idee wat er ging gebeuren.
Frank en Yvonne hebben mij met zeer goede uitleg op weg geholpen met instellingen scherpstellen diafragma histogrammen composities ,heeft mij geïnspireerd om van fotografie mijn hobby te maken

Kees Kristelijn

Fantastische Soft Focus Macro cursus

Een hele gezellige maar vooral leerzame cursus gehad in het arboretum Kalmthout. Geleerd hoe ik bloemen op een prachtige softe manier kan vastleggen en welke techniek en instellingen ik daarvoor moet gebruiken. Veel aanwijzingen en tips gehad van beide fotografen en dat was thuis te zien aan de vele mooie foto's die ik gedurende de dag gemaakt heb.
Tevens heel blij met het review op de drie foto's die ik op mocht sturen. Tips ga ik zeker gebruiken.

Jolanda