Misschien heb je er al eens over gehoord of gelezen. Er zijn fotografen die met een voorzetlens fotograferen. Maar wat is dat, een voorzetlens? En wat kun je er mee? We leggen het je uit.

Wat is een voorzetlens

Een voorzetlens schroef je op de voorzijde van je objectief. Het resultaat? Het onderwerp komt groter in beeld, je kunt dichterbij scherp stellen én je scherptediepte wordt kleiner.

Brandpuntafstand 150mm, f 2.8 met voorzetlens

Wanneer gebruik je een voorzetlens

Je gebruikt een voorzetlens als je dichterbij wilt scherpstellen dan de kortste scherpstelafstand van je objectief toelaat. Door de eigenschappen van een voorzetlens, wordt deze meestal in de macrofotografie gebruikt. Officieel spreken we van macrofoto’s als de vergroting minimaal 1:1 is. Afhankelijk van het objectief dat je gebruikt, en de sterkte van de voorzetlens, wordt de vergroting bepaald. Als je naar een foto kijkt zul je overigens niet of nauwelijks kunnen zien of je de 1:1 vergroting hebt bereikt. Staar je daar vooral niet blind op. Fotografie is een creatieve hobby met technische hulpmiddelen en niet anders om.

Zo ziet de close up lens van NiSi er uit.
NiSi close up lens op een 24-70mm objectief

Macrofoto’s met een voorzetlens maken

Ook al is je vergroting niet perfect 1:1, met de meeste voorzetlenzen kom je in de buurt. Het laatste jaar hebben we een voorzetlens in onze cameratas. En ze komt er ook regelmatig uit. Met een brandpuntafstand van meer dan 50mm vinden wij dat we goede resultaten behalen.

Kies voor kwaliteit

Met een voorzetlens zul je altijd iets aan beeldkwaliteit inleveren. Je plaatst immers extra glas tussen het onderwerp en de sensor van je camera. Er zijn veel verschillende voorzetlenzen te koop. Kies in ieder een voorzetlens van kwalitatief goed glas. Zelf werken we met de NiSi close up lens kit.

Voordelen van de NiSi close up lens kit

Als je een voorzetlens hebt, heb je een aantal fijne voordelen. Voor deze specifieke voorzetlens zetten wij ze op een rijtje

  • Je hoeft niet per se een macrolens mee te nemen of zelfs maar te hebben
  • Je hoeft in het veld geen objectieven te wisselen
  • Geen lichtverlies zoals bij tussenringen
  • Geen data verlies zoals bij een groot aantal goedkope tussenringen
  • Goede kwaliteit optisch glas
  • Je autofocus blijft werken, bij tussenringen is dat afhankelijk van het type

We schreven eerder een review over de NiSi close up lens kit.

Voorbeeldfoto’s gemaakt met een voorzetlens

We laten je 3 foto’s zien die we met deze voorzetlens van NiSi hebben gemaakt.

Voorzetlens bestellen

Wil je ook met een goede voorzetlens fotograferen? Kies dan voor de NiSi Close up lens kit. Deze voorzetlens is geschikt in 2 maten beschikbaar

  • Voor objectieven met een diameter tot 77mm. Adapterringen van 67, en 72mm worden standaard meegeleverd. Met deze voorzetlens is de vergroting bij 200mm brandpuntfstand 1:1.
  • Voor objectieven met een diameter tot 58mm. Adapterringen van 55, en 49mm worden standaard meegeleverd. Met deze voorzetlens is de vergroting bij 200mm brandpuntfstand 1:1.
Een voorbeeld uit de workshop macrofotografie Soft Focus

Vaak wordt een voorzetlens in de macrofotografie gebruikt. Wil je een workshop macrofotografie volgen? Kijk dan eens naar dit overzicht.

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en officieel dealer van NiSi, Lensbaby, Leofoto en Mindshift.