In de landschapsfotografie kunnen contrasten groot zijn. Meestal lossen we dat op door met een grijs verloopfilter te fotograferen. Bracketing is ook een optie. We leggen uit hoe bracketing in landschapsfotografie werkt.

Bracketing in landschapsfotografie

Als contrasten in het landschap groot zijn en je uitgebeten hooglichten wilt voorkomen, sta je voor een uitdaging. Het dynamisch bereik van je camera is te klein om kleur en detail in zowel hele donkere delen als hele lichte delen van de foto vast te leggen. Met bracketing voor landschapsfotografie is het mogelijk om zonder grijs verloopfilter een landschapsfoto te maken, waarbij je wel alle kleur en details vastlegt.

Wat is bracketing

Bracketing in landschapsfotografie is een manier om landschapsfotografie met tegenlicht te beoefenen.

Kort gezegd is bracketing dat je een kleine serie foto’s maakt waarbij je één instelling verandert. Als we in het thema van dit artikel blijven, is dat exposure bracketing. Daarbij pas je de belichting van de foto’s aan en voeg je deze foto’s achteraf samen tot één foto. In veel camera’s kun je de foto’s al laten samenvoegen, maar dan ben je de controle kwijt. Als je toch voor bracketing kiest, kies dan ook voor een maximaal resultaat, en stel je de foto zelf, binnen grenzen, in de nabewerking samen. 

Samengevat: je maakt een serie foto’s met verschillende belichtingen. Die foto’s voeg je samen tot één beeld met een hoog dynamisch bereik.

Waarom is bracketing nodig

Zelfs als je met het blote oog details en kleur in zowel voorgrond en de lucht ziet, betekent dat niet dat de camera dit – grote –  contrast in één beeld kan overbruggen. Je hebt zeer waarschijnlijk te maken met dichtgelopen schaduwen en/of uitgebeten hooglichten. Om toch overal in de foto details en kleur te laten zien is bracketing nodig.

Hoe werkt bracketing in landschapsfotografie

Bracketing in landschapsfotografie werkt erg eenvoudig. Er zijn verschillende mogelijkheden om een serie foto’s met verschillende belichtingen te maken. Afhankelijk van je camera krijg je daar meer of minder ondersteuning bij. Wij leggen je één manier uit die altijd werkt.

Bracketing in landschapsfotografie: een voorbeeld

We gaan ervan uit dat je enige ervaring in de natuurfotografie hebt. En dat je weet hoe je een foto belicht, uitgebeten hooglichten en dichtgelopen schaduwen voorkomt en hoe je het histogram leest. Vind je dit nog lastig, bekijk dan het e-book of boek ‘Fotograferen is een Kunst’ eens.

Je hebt deze voorkennis nodig om de cameratechniek efficiënt en effectief in te zetten. In dit voorbeeld van bracketing in landschapsfotografie gaan we uit van een situatie die we rondom de zonsopkomst in Zuid-Limburg fotografeerden. Eerlijkheidshalve moeten we daarbij vermelden dat de inzet van een 3 stops grijs verloopfilter ook afdoende werkte. Maar aangezien dit artikel over bracketing gaat, richten we ons daar op.

De praktijk

Het contrast in deze situatie was groot. Te groot voor de camera om binnen het dynamisch bereik vast te leggen. Zonder filters en zonder belichtingscompensatie, waarbij we uitgebeten hooglichten voorkomen, is het resultaat te donker:

Kleur en details worden in deze situatie mooi weergegeven. Maar de schaduwen in de voorgrond lopen dicht. Er is ruimte om belichtingscompensatie toe te passen. Maar een wat lichtere foto, zonder uitgebeten hooglichten, lost het probleem van de donkere schaduwen niet op. Dat moet beter kunnen.

Door een serie foto’s te maken waarbij de belichting steeds werd aangepast, ontstond een serie van zeven foto’s. Je ziet in de serie dat alle ‘onderdelen’ van het landschap dat we hier fotografeerden met kleur en details zijn vastgelegd. De donkerste foto is 3 stops onderbelicht. De lichtste foto is 3 stops overbelicht. De belichtingscompensatie is dus steeds één stop aangepast.

Door in een programma zoals bijvoorbeeld Lightroom Classic de foto’s samen te voegen ontstaat het volgende beeld:

Je ziet dat de samengestelde foto nu keurig alle kleur en detail prijsgeeft. Natuurlijk kun je de foto nog verder ‘ontwikkelen’ in Lightroom Classic of een ander programma.

Diafragmavoorkeuze of manueel

Of je op diafragmavoorkeuze of manueel fotografeert maakt niets uit. Als je voor diafragmavoorkeuze kiest, pas je rechtstreeks belichtingscompensatie toe. 1 Stop verschil betekent dat de foto 1 stop lichter of donkerder wordt. De sluitertijd wordt dan respectievelijk ook 1 stop langer of korter.

Kies je voor manueel, dan pas je direct de sluitertijd aan. 1 Stop verschil is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd.

Bracketing of grijs verloopfilter

Bracketing is een goede optie. Toch kiezen wij met grote voorkeur voor het gebruik van een grijs verloopfilter. Daar hebben we een paar eenvoudige redenen voor:

  • We zien direct het resultaat
  • We houden 100% controle over de foto die we maken
  • Aanpassingen zijn direct mogelijk. Bevalt het resultaat niet, dan passen we de instellingen aan en maken de foto opnieuw.

Als je met een grijs verloopfilter fotografeert, heb je een filterhouder nodig.

Door met het grijs verloopfilter en één foto te werken hebben we meer speelruimte waar het het fotograferen met lange sluitertijden betreft. In het bovenstaande voorbeeld maakt het niet heel veel uit als je sluitertijden variëren. Met een kwaliteitsfilter heb je nauwelijks last van kleurzweem of verlies van details. En een bijkomend voordeel is dat je sneller kunt werken én in de nabewerking minder tijd kwijt bent. Daarom kiezen we altijd voor het fotograferen met het grijs verloopfilter. Deze foto is op dezelfde plaats, ongeveer een kwartier voordat de bracketing foto’s werden gemaakt, genomen. We kozen hier voor een 3 stops grijs verloopfilter met hard verloop.

Verbeter je technische vaardigheden in de praktijk

Wil je je een dag onderdompelen in natuurfotografie en je technische vaardigheden verbeteren? We begeleiden je graag en helpen je ook bij het vinden en vastleggen van aantrekkelijke composities. De workshops is praktisch opgezet en we werken met maximaal 10 deelnemers. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. We kunnen fotografen met meer én minder ervaring in dezelfde workshop ontvangen.

Is een workshop te ver weg en wil je echt de ins and outs van de techniek weten? Het zal je in de toekomst helpen om je helemaal op compositie en sfeer te richten. Na dit coaching traject heeft de techniek geen geheimen meer voor jou.

Voorbeelden voor natuurfotografie coaching | technische vaardigheden

OVER BETERE LANDSCHAPSFOTO

Wij zijn Betere Landschapsfoto, hoe kunnen we jou helpen aan mooiere en betere fotografie

Wij zijn Frank en Yvonne en samen zijn wij Betere Landschapsfoto. Vol passie en enthousiasme begeleiden we beginnende tot gevorderde fotografen bij alles wat je kunt ontdekken over macrofotografie, landschapsfotografie of kustfotografie. We organiseren een breed scala aan workshops, unieke fotoreizen, cursussen, coachingstrajecten en inspirerende lezingen.

Alle grote en kleine landschappen hebben een grote aantrekkingskracht op ons. Met de juiste techniek gaan we op zoek mooie plekken om sfeervolle beelden vast te leggen. En dat delen we graag met andere fotografen. Om ze verder te helpen in hun fotografie. Zien dat andere fotografen zich ontwikkelen met onze hulp, daar krijgen wij energie van!

Betere Landschapsfoto is officieel dealer van Leofoto, NiSi, Lensbaby, Kenko en Mindshift.

Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze in de reacties zodat we je kunnen helpen.

Heb je nog vragen over onze workshops? Stel ze via deze pagina. Of download hier ons gratis e-book “Betere foto’s in 7 simpele stappen“.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *