Zoals je misschien wel weet, fotograferen we veel aan de kust. We vinden de buitenlandse kusten met hun ruige rotsformaties echt supergaaf. Maar de Nederlandse kust doet er echt niet voor onder. Met het zomaar vastleggen van de kust ben je er nog niet. Je wilt aansprekende foto’s maken. Invoerende lijnen in kustfotografie zullen je helpen. Met 4 voorbeelden laten we je zien hoe je diepte in je kustfoto’s brengt.
Topfoto’s maak je zo
Spannende foto’s. Complimenten van kijkers en de kijker het gevoel geven dat hij of zij ter plaatse is. Dat zijn volgens velen de ingrediënten voor een goede foto. Daarmee leg je de lat voor jezelf erg hoog. Het zal al snel om een topfoto gaan en die maak je nu eenmaal niet zo vaak.
Vaak wordt een topfoto door de omstandigheden gemaakt en heb je het geluk dat het licht erg mooi is. Maar die omstandigheden zijn niet altijd voor handen. Er zijn dan ook geen vaste regels zijn om topfoto’s te maken. Er is meer nodig dan op het juiste moment op de juiste plek zijn. Kijk eens naar de volgende 2 tips. Ze zijn superlogisch natuurlijk. Door ze consequent toe te passen, werk je al direct aan de invoerende lijnen in kustfotografie.

Breng diepte in je foto’s
Een element dat je foto’s aantrekkelijk maakt om naar te kijken is diepte. Als je de diepte van een landschap op een kijker weet over te brengen, zal de kijker eerder het gevoel hebben op die locatie aanwezig te zijn en zal de foto meer aanspreken.
Werk met bewegende elementen
Net als met het licht heb je geen invloed op de elementen, maar je kunt gebruik maken van de bewegende elementen aan de zee. We bespreken een aantal foto’s die aan de kust zijn gemaakt en waarbij de diepte vooral ontstaat door gebruik te maken van de beweging van het water.
Het effect van invoerende lijnen in kustfotografie
Een belangrijk element in landschapsfoto’s is dat er diepte in een foto zit. Zo voer je de kijker als het ware de foto in en breng je de blik naar een bepaald punt.
In de foto die je hieronder ziet, vormt de palenrij de eerste invoerende lijn. De palenrij is al op het strand aanwezig en je kunt er eenvoudig gebruik van maken. Maar let op. Zomaar een rijtje palen fotograferen levert nog niet direct een interessante foto op. Je eigen standpunt is heel belangrijk. Deze palen steken niet zo ver uit het zand en een lager standpunt is dan beter vinden wij. Maar ga ook weer niet té laag zitten, want dan druk je de zee tot een smal strookje samen. Dat werkt niet zo goed in een tweedimensionaal beeld. Voor deze foto is ook een grijsfilter en een grijs verloopfilter gebruikt.

Deze foto kent meerdere invoerende lijnen die op 1 punt samenkomen en die het beeld tezamen sterker maken. Er is voor gekozen om het zich terugtrekkende water met een lange sluitertijd te fotograferen. Het schuim op het water zorgt voor de lijnen. Je eerste foto hoeft niet je beste te zijn. Maak er een aantal, want het water beweegt steeds anders. Thuis kies je de foto die jou het meeste aanspreekt.
Stenen als invoerende lijnen in kustfotografie
De foto hieronder is aan de Opaalkust gemaakt. Afhankelijk van de waterstand zijn de stenen op dit strand meer of minder zichtbaar. Als het water stijgt of zakt, zul je steeds andere lijnen ontdekken. Het zoeken naar lijnen betekent voor ons ook genieten. We zijn buiten in de natuur en vinden het ook leuk om gewoon rond te kijken. Je ontdekt vanzelf verschillende mogelijkheden. Het fotograferen komt dan vanzelf wel.

Op een bepaald moment zag Yvonne hoe het water zich een weg langs deze stenen baande. In dit soort situaties heb je niet heel veel tijd om een foto te maken. De waterstand verandert snel. Voordat je het weet komt het (terugtrekkende) water niet meer tot onder in het beeld.
De stenen aan de Opaalkust zijn vaak wat ruwer en hier zie je mooie organische vormen. Samen met het schuim op het water, dat zich terug trekt, ontstaat er nog meer diepte in de foto. En zoals je ziet, staat de zon nog maar net boven de horizon. De zon zorgt voor nog net iets beter licht in dit beeld.
Weinig objecten voor invoerende lijnen
Voor sterke invoerende lijnen heb je niet veel nodig. In de foto hieronder zie je een lijn in het zand die je van rechts naar links voert, naar de palenrij toe. Vervolgens brengt de palenrij je weer verder de zee op. Het lijnenspel wordt versterkt door de vorm van en beweging in de lucht.

Deze momenten dienen zich vanzelf een keer aan. We waren aan de kust en hadden net lekker gegeten. We zagen dat de zee zich steeds verder terug trok en dat de wind juist weer een laagje water het strand op blies. Het donkere deel van het strand ligt net iets hoger en bleef droog liggen.
Om deze foto te maken waren enkele filters nodig. Het polarisatiefilter werd zo geplaatst dat het drooggevallen deel van het strand als het ware werd versterkt. Kleur en details zijn beter zichtbaar.
Het grijsverloopfilter werd gebruikt om het contrast te verkleinen. Met een grijsfilter werd de sluitertijd verlengd. Dat was niet zozeer nodig voor de voorgrond maar wel om de wolken iets zachter in beeld te brengen. Door de lange sluitertijd veranderen de wolken in vlagen.
Geen objecten als invoerende lijnen in kustfotografie
In de foto hieronder zijn zelfs geen vaste elementen gebruikt. Je ziet alleen het strand, de zee en de lucht.

De foto is gemaakt op de Maasvlakte tijdens een regenachtige middag in maart. Als je een tijdje naar de beweging van het water kijkt, zie je dat iedere golf anders is. De golven komen niet allemaal even ver het strand op, ze zijn niet even hoog en niet even sterk. En de golven bewegen vaak in een iets andere richting terug dan ze gekomen zijn. Dat heeft weer te maken met hoe het strand is gevormd en wind.
Na een tijdje zul je een patroon herkennen, ook al zijn de golven niet hetzelfde. In deze foto is ervoor gekozen om het water dat naar ons toe beweegt te fotograferen. De golf is al deels gebroken en een laagje schuim ligt op het water. Deze golf was behoorlijk krachtig en liep onder ons door.
Gebruikte hulpmiddelen: filters
In vrijwel alle foto’s werken we met filters. Daarbij denk je misschien aan het verlengen van de sluitertijd. Dat klopt vaak, maar feitelijk is dat creatieve bijvangst. Filters lossen belichtingsproblemen op waarvan je misschien niet eens wist dat je ze had. Met een polarisatiefilter verminder je schitteringen en reflecties. Dit filter maakt het mogelijk om net onder het wateroppervlak te kijken en kleuren iets meer te versterken. Je kunt het zelfs gebruiken om je invoerende lijnen in kustfotografie meer of minder te benadrukken.

Met een grijs verloopfilter verminder je het contrast. Vaak zal de lucht lichter zijn dan de voorgrond. Onze ogen kunnen dat contrastverschil overbruggen maar camera’s vaak niet. Met het grijs verloopfilter verklein je het contrast voor de camera. Dat maakt het makkelijker om in 1 beeld uitgebeten hooglichten en dichtgelopen schaduwen te voorkomen. Als je meer wil weten over het fotograferen met filters lees dan eens het artikel ‘Keuzehulp filters in natuurfotografie‘.
Gebruikte sluitertijden
Als je meer inzicht wilt in de gebruikte sluitertijden lees dan eens het artikel ‘De juiste sluitertijd voor kustfotografie‘. Je zult er al snel achter komen dat de juiste sluitertijd niet bestaat en dat je uit zult gaan van het landschap dat je voor je hebt, de weersomstandigheden en hoe je die kunt gebruiken om een voor jou aantrekkelijke foto te maken. Wil je nog meer weten? Kijk dan eens naar het boek of e-book ‘Fotograferen met lange sluitertijden en filters’.
Je hebt nu meer inzicht gekregen in invoerende lijnen in kustfotografie. Ga er zelf eens mee aan de slag. Lekker fotograferen aan de kust en ontdekken wat voor jou goed werkt. Je eerste foto zal waarschijnlijk niet je beste zijn. Geef niet op en maak een serie. De compositie die jou het meeste aanspreekt gebruik je weer als vertrekpunt voor je volgende foto.
Workshop waarin kustfotografie centraal staat
Wil je meer weten en in de praktijk ontdekken hoe je aansprekende kustfoto’s maakt? Dan hebben we een aantal interessante workshops voor jou waarin je veel nieuwe dingen ontdekt. De workshops zijn praktisch opgezet en we werken met maximaal 10 deelnemers. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. We kunnen fotografen met meer én minder ervaring in dezelfde workshop ontvangen.
Wil je eerst je techniek op orde brengen? Altijd goed belichten, altijd op de door jouw gewenste plek scherp stellen en de techniek in jouw voordeel laten werken? Deze workshop past dan goed bij jou.

Belichtingsproblemen met contrast en reflecties oplossen én met lange sluitertijden fotograferen doe je in deze workshop. Je kunt een professionele filterset van NiSi lenen.

Beheers je de techniek en wel je aantrekkelijke foto’s maken? In de workshop Compositie en sfeer ontdek je hoe je het landschap aan de kust voor je laat werken.

Of ga mee naar Cadzand-Bad. Deze masterclass volg je als je al ervaring hebt in het fotograferen met filters en lange sluitertijden.

Je kunt ook voor één van de privé workshops kiezen.
OVER BETERE LANDSCHAPSFOTO

Wij zijn Frank en Yvonne en samen zijn wij Betere Landschapsfoto. Vol passie en enthousiasme begeleiden we beginnende tot gevorderde fotografen bij alles wat je kunt ontdekken over macrofotografie, landschapsfotografie of kustfotografie. We organiseren een breed scala aan workshops, cursussen, coachingstrajecten en inspirerende lezingen.
Alle grote en kleine landschappen hebben een grote aantrekkingskracht op ons. Met de juiste techniek gaan we op zoek mooie plekken om sfeervolle beelden vast te leggen. En dat delen we graag met andere fotografen. Om ze verder te helpen in hun fotografie. Zien dat andere fotografen zich ontwikkelen met onze hulp, daar krijgen wij energie van!
Betere Landschapsfoto is officieel dealer van Leofoto, NiSi, Lensbaby, Kenko en Think Tank.
Heb je nog vragen over dit artikel? Stel ze in de reacties zodat we je kunnen helpen.
Heb je nog vragen over onze workshops? Stel ze via deze pagina. Of download hier ons gratis e-book “Betere foto’s in 9 simpele stappen“.
Geef een reactie