Wij houden van veel onscherpte in onze macrofoto’s. Deze onscherpte wordt ook wel bokeh genoemd. In dit artikel laten wij je zien hoe je bokeh in macrofotografie kunt inzetten.

Wat is bokeh

Maar eerst leggen we je uit wat bokeh is. Bokeh is alles wat buiten het scherpstelvlak ligt. Meer achtergrond over bokeh lees je in het artikel ‘Wat is bokeh’. Je zult ontdekken dat je vaker bokeh in je foto’s hebt dan je denkt.

Bokeh in macrofotografie

Wat heb je nodig voor bokeh in macrofotografie

Er zijn 4 belangrijke elementen die voor bokeh in macrofotografie zorgen:

  • Lichtsterk objectief met groot diafragma
  • Afstand tot achtergrond
  • De brandpuntafstand
  • En natuurlijk licht

bokeh in macrofotografie: Lichtsterk objectief met groot diafragma

Met een lichtsterk objectief bedoelen we dat de grootste lensopening maximaal f2.8 is. Groter zoals f2 of f1.4 werkt nog makkelijker.

bokeh in macrofotografie: Afstand tot de achtergrond

De afstand tot de achtergrond is heel belangrijk. Je kunt als uitgangspunt hanteren dat hoe groter de afstand tot de achtergrond is, hoe sneller je het bokeh ziet. Als de achtergrond heel ver weg is, zul je een egaal vlak in je foto zien. Je bent dus op zoek naar een plek waar je een onderwerp mooi kunt isoleren én waar de achtergrond niet te ver weg én niet te dicht bij is. De scherpstelafstand speelt daarbij ook nog een rol.

De brandpuntafstand

Met een langere brandpuntafstand zie je het bokeh eerder. Denk maar eens aan het volgende voorbeeld: met een groothoek objectief is de scherptediepte groter dan dat je met een tele objectief fotografeert.

bokeh in macrofotografie: Het licht zelf voor lichtcirkels

We kunnen het heel technisch maken, maar geen zorgen, dat doen we niet. Ga aan de slag. Zorg ervoor dat je in je achtergrond een relatief groot contrast tussen licht en donker hebt. Dit contrast kan worden veroorzaakt door bijvoorbeeld waterdruppels waar het licht op valt maar ook door licht dat tussen de bladeren door schijnt of een herhaling van bijvoorbeeld bloemen. Besteed tijd aan je compositie. Zorg ervoor dat je onderwerp scherp is en het bokeh mooi rondom je onderwerp zit.

Bokeh in macrofotografie is eenvoudig aan te brengen

Meer voorbeelden en tips lees je in ‘Macrofotografie met tegenlicht‘.

Creatieve workshops gebruik van bokeh in macrofotografie

Er zijn nog veel meer mogelijkheden en technieken om het bokeh een belangrijke rol in je macrofoto’s te laten spelen. We hebben verschillende workshops waarin je ontdekt hoe het werkt. De workshops zijn praktisch opgezet en we werken met maximaal 10 deelnemers. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. We kunnen fotografen met meer én minder ervaring in dezelfde workshop ontvangen.

Voor een creatieve workshop kies je voor ‘Creatieve macrofotografie’.

Soft focus is een techniek die we vaak gebruiken. Niet alleen voor het creatieve effect maar ook voor het oplossen van belichtingsproblemen. Ook dit is een creatieve workshop waarin je een techniek ontdekt die je vaker kunt gebruiken dan je nu misschien denkt.

Een beeld gemaakt tijdens de workshop macrofotografie Soft Focus

Je kunt ook direct het complete overzicht met workshops macrofotografie bekijken. We hebben alle workshops macrofotografie op 1 pagina verzameld.

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en officieel dealer van NiSi, Lensbaby, Leofoto en Mindshift.