Het fotograferen van vennen en meren kan knap lastig zijn. Wat je met het blote oog ziet, laat zich niet zomaar in een aantrekkelijke foto vertalen. Diepte, contrast en sfeer zijn vaak moeilijk over te brengen. We geven je een aantal tips en advies over hulpmiddelen die je zeker zullen helpen.

Voorbereiding van het fotograferen van vennen en meren

Een goede voorbereiding is het halve werk. Toen we nog niet zo lang fotografeerden, deden we weinig tot niets aan voorbereiding. Dat op een locatie water aanwezig was, was al voldoende.

Op zich hoef je je fotoshoots niet voor te bereiden, maar als je een drukke agenda hebt of naar specifieke locaties en omstandigheden op zoek bent, is het wel erg handig. De tijd die je hierin investeert, verdien je razendsnel terug. Je zult vaker de gewenste omstandigheden aantreffen en met voor jou betere foto’s thuis komen.

Hoe fotografeer je vennen en meren

Tijdens de voorbereiding voor het fotograferen van vennen en meren kijk je onder andere naar:

  • De locatie: wat kun je er fotograferen en hoe kom je er
  • Het tijdstip: waarop je gaat fotograferen, denk aan de stand van de zon
  • Indien mogelijk verken je de locatie
  • Je te verwachten positie: ten opzichte van de stand van de zon
  • Met welke brandpuntafstand ga je fotograferen, om te voorkomen dat je alle objectieven moet meenemen
  • En vergeet je statief niet

fotograferen van vennen en meren met Weerspiegeling en reflectie

Als je 1 ven of meer fotografeert, zal er altijd licht vanaf het wateroppervlak reflecteren. Afhankelijk van de omstandigheden en jouw standpunt kan het wateroppervlak als een grijze massa de foto vullen. En dat terwijl het juist mooi kan zijn als je onder water kunt kijken of juist de weerspiegeling van de wolken in het water ziet. Hiervoor gebruik je een polarisatiefilter.

Diepte

Tijdens het fotograferen van vennen en meren wil je waarschijnlijk diepte in je foto leggen. Een veel voorkomende uitdaging daarbij is dat je vaak aan de rand van het water staat en de diepte lastig in de foto is over te brengen. Je kunt van een paar natuurlijke hulpmiddelen gebruik maken.

Lijnen

We kijken direct naar een voorbeeld. In de onderstaande foto vormen de bomen aan weerszijden van het ven een invoerende lijn de diepte in. Dit effect wordt versterkt door de reflectie, die weer wordt versterkt door het gebruik van een polarisatiefilter.

Invoerende lijnen zorgen voor diepte

Onderwerp op de voorgrond

Een veelgehoorde tip is dat je een onderwerp op de voorgrond plaatst. Of eigenlijk gebruik maakt van een onderwerp op de voorgrond. Voor de dieptewerking is dit ideaal. Het hoeft niet altijd om de geijkte steen of boomstam te gaan. Een reflectie van wolken kan ook.

Deze foto’s zijn gemaakt in het Lake District in Engeland op verschillende dagen. Het standpunt is bijna hetzelfde. Naast ander licht zie je ook wat de verandering van standpunt en brandpuntafstand doet.

Maar je hoeft niet altijd een onderwerp op de voorgrond in beeld te nemen. En vaak is er niet eens iets dat als onderwerp op de voorgrond kan dienen. Ochtendmist kan bijvoorbeeld ook voor diepte zorgen. Het fotograferen van vennen en meren biedt je veel mogelijkheden.

Een beeld van de workshop landschapsfotografie Technische vaardigheden in Oisterwijk

Fotograferen van vennen en meren met lange sluitertijden

Graag fotograferen wij met lange sluitertijden. Bij het vastleggen van water en lucht is dat een mooie creatieve techniek. Maar de lange sluitertijd moet ook echts iets toevoegen bij het fotograferen van vennen en meren. Zomaar een grijs filter gebruiken of met weinig licht fotograferen, leidt tot een langere sluitertijd maar niet automatisch tot een betere foto. Kies je grijsfilter en sluitertijd dus zorgvuldig. In het artikel ‘De juiste sluitertijd voor kustfotografie’ zul je ontdekken dat het landschap dat je fotografeert en de sfeer die je wilt weergeven van groot belang is bij het bepalen van de sluitertijd.

In deze compositie is er bewust voor gekozen om de lucht niet in beeld te nemen. De foto is zelfs ‘in camera’ met de beeldverhouding 1:1 gemaakt.

Nabewerking mag niet ontbreken

Alle tips ten spijt, je zult altijd wel iets in de nabewerking moeten doen. We geven je 1 concrete tip, benadruk je hoofdonderwerp in de foto.  Sommige foto’s vragen meer werk. Over hoe je dat aanpakt kun je het artikel ‘Verbeteren van foto’s in Lightroom’ eens lezen.

Workshops waarin je ontdekt hoe je water fotografeert

We hebben verschillende workshops in het binnenland waarin je alles ontdekt over hoe je vennen en meren fotografeert. Maar je kunt ook aan de kust terecht. De workshops zijn praktisch opgezet en we werken met maximaal 10 deelnemers. Er zijn dus maximaal 5 deelnemers per fotograaf. We kunnen fotografen met meer én minder ervaring in dezelfde workshop ontvangen. We geven je een paar voorbeelden van workshops.

Aan de kust is de workshop ‘Kustfotografie met lange sluitertijden’ heel geschikt. In deze workshop ontdek je precies wat je allemaal met filters kunt doen. Die ervaring kun je ook in het binnenland gebruiken voor het fotograferen van vennen en meren.

hoe maak je foto's met lange sluitertijden

Betere Landschapsfoto is ambassadeur en officieel dealer van Lensbaby, NiSi, Leofoto en Mindshift.

1 Comment for “Hoe fotografeer je vennen en meren